lördag 8 februari 2014

ATT GÖRA CHOKLADFJÄRILAR

Här följer en förklaring på hur jag har gjort mina chokladfjärilar. 
Jag har använt mig av en engångs-sprittspåse och chokladknappar.


Lägg i önskad mängd i sprittspåsen och placera denna i varmt vatten ungefär 10 min eller tills all choklad har smält och det inte finns några klumpar kvar. Klipp av toppen på påsen, klipp lite i taget och prova dig fram till tjockleken du vill ha på chokladsträngen.


Rita ditt önskade mönster på ett papper, i detta fall en fjäril, och placera pappret under ett plastpapper. Du kan använda en plastficka som du brukar ha papper i eller använda ett bakplåtspapper (jag tycker det kan vara lite svårt att se mallen genom det). Antingen ritar du flera fjärilar på ett större papper eller så flyttar du på pappret när du vill göra en till fjäril. Spritsa gärna fler fjärilar än du har tänkt att du vill ha utifall någon vinge skulle gå sönder när dom stelnat eller du inte blir nöjd med formen efteråt. Gör gärna ytterkonturerna på vingarna lite tjockare, det blir lättare att dom inte går sönder då. När du är klar lägger du in plasten i kylen tills chokladen har stelnat.


Nu tar du loss vingarna och lägger på ett bakplåtspapper som du vikt på mitten och vikt ut igen. Lägg vingarna som du vill ha dom och spritsa dit kroppen på fjärilen. Ställ återigen in i kylskåpet i nästan 90 graders vinkel på pappret för att vingarna ska komma upp från kroppen. Jag har använt mig av en bok för att få det stadigt, annars kan man använda sig att något tjockare pappersark.




Sedan är det bara att sätta dit dina fina fjärilar där du vill ha dom. Om du vill placera dom på en plan yta, t.ex en tårta, kan du använda grädde eller smörkräm för att dom ska stå stadigt med vingarna i luften.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co