onsdag 29 januari 2014

MER BAKBENSMUSKLER VILL VI HA

Goooood moooorgon :) Igår var det löshoppning som stod på schemat och Raffe tyckte som vanligt att det var jätteroligt. Innan han löshoppades körde vi ett horsemanship-pass en halvtimme. Jag ville att han skulle vara lite mer uppmärksam på mig och inte kolla runt på allt annat som händer runtom. Så idag tränade vi snabba svängar, snabba backningar och snabba byten mellan övningarna. Han hade inte så mycket val än att börja koncentrera sig på mig för att hinna med. Bra övning :)

Målet med dagens löshoppning var att han skulle använda sin styrka. Ofta har han mer fart framåt än han behöver och slänger sig mer över hindret än att hoppa. Idag fick han komma några gånger i trav mot räcket och fatta galopp efter det mot oxern. Då måste han använda sin styrka i bakbenen för att ta sig över och sprången blir snyggare. 

Efter hoppningen gjorde vi några stretchövningar genom att buga, nudda korset/rumpan med mulen och sätta huvudet mellan bakbenen. Tror det är bra att stretcha efter ett så pass ansträngande pass som det blev idag. Kort men intensivt.




Nu ska jag åka till stallet och ta en välförtjänt uteritt :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co