tisdag 6 november 2012

UPPDATERING OM TROLLETLEKTIONER

Tänkte att ni skulle få lite uppdatering om hur det går för Trollets som lektionshäst. 1-2 ggr i veckan kommer Arne och rider lektion för mig på Trollet. Arne som är helt nybörjare har gjort stora framsteg på dom lektioner vi haft än så länge, tror vi är uppe i 5 pass. Idag fick dom trava för första gången då jag tyckte att han började få sån kontroll på Trollet att han klarade av det.

Det jag har fokuserat mest på under dom första passen är att Arne ska få in styrningen och böjningen. Han måste kunna kontrollera hastigheten och kunna göra halt. Det fanns ingen idé i huvudtaget att försöka oss på nån trav innan Trollet gick i en bra form och Arne kunde få honom böjd på voltspåret och kunna bestämma storlek på volten. Idag såg det riktigt bra ut och Arne kunde bestämma hur pass böjt Trollet skulle gå. Första traven blev på en ca 8 meters volt runt mig och vi försökte oss inte på någon lättridning. Anledningen till att dom skulle gå på en volt runt mig är för att Trollet är mycket tränad vid hand och därför kan jag hjälpa dom genom mitt kroppsspråk och röst. 

Nästa lektion ska vi ha nu på fredag och då ska vi försöka få in några travsteg på rakt spår och ev. börja träna på lättridningen.


5 kommentarer:

  1. Duktig du är som är tränare : )
    Hoppas Trollet tar väl hand om eleven!

    SvaraRadera
  2. Hej! Ville bara säga att jag tycker att du har en kanonbra blogg! Kommer fortsätta följa den helt klart :) //Bim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bim! Vad roligt att du tycker det! Alltid roligt med nya läsare :)

      Radera
  3. Ska du inte ha kvar dina hästar i ditt eget stall? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag fick inte ha kvar mina hästar hemma. Jag flyttar med dom dit jag flyttar och hyr in dom i ett stall i närheten.

      Radera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co