onsdag 5 december 2012

I´M BACK!

Hallå alla där ute i vinterkylan! Hoppas ni inte har åkt av vägen med bilen på väg till stallet ;) Som vissa har märkt har det varit ett ordentligt bloggavbrott på nästan en månad. Anledningen till detta är att jag var tvungen att flytta under extremt kort varsel och det har varit väldigt stressigt. Men nu börjar jag komma in i vardagen igen och hoppas att jag får tid över att blogga och skriva om min hästvardag.
 
Hästarna har också flyttat så nu har jag dom inhyrda i grannstallet 300 meter från där jag bor. Raffe står i box och går (tyvärr) själv i en hage. Jag försöker ta in och ut honom så att han inte behöver stå inne mer än 9 timmar per dygn. Vanligtvis tar jag ut honom kl 07.00 på morgonen och tar in honom kl 22.00. Det beror på lite hur trött jag är och vad det är för väder ute. Nu när det är snöstorm ute har han fått stå inne 10-11 timmar och då fått komma in tidigare på kvällen. Eftersom Raffe nu går själv i hagen har han ingen att leka med så det är viktigt att jag motionerar honom helst varje dag så han får göra av med lite energi. Om jag låtit honom vila en dag är han som en tickande bomb nästa dag och det är lite riskfyllt för min rygg.
 
Trollet går på lösdrift med fyra andra hästar i en stor hage med en stor lösdrift. Lösdriften mockas varje dag och hösilage/hö ges minst två gånger om dagen i generösa mängder så dom ska ha och tugga på under hela dagen. I både Raffes box och i lösdriften finns det isolerad vattenkopp som hästarna kan dricka ur när som, Raffe har även vattenbalja i hagen som jag fyller varje dag. Trollet har dock tagit flytten lite halvdant men det var tyvärr väntat. Han har lite svårt att komma in i flocken och det märks tydligt att han saknar sin gamla flock. Han är lite hängig i hagen och nervös/stressad när jag ska hantera och träna honom. I kombination av allt detta har han börjat rasa i vikt och jag har fått öka på hans kraftfodergiva ganska rejält. Jag ska nu även köpa ett vintertäcke som han får ha på sig dygnet runt för att inte behöva lägga energi på att hålla värmen. Jag hoppas såklart att han ska "återhämta" sig snart så han kan gå naken i hagen istället för att behöva gå med täcke. Jag känner mig väldigt mammig och går ut så ofta jag kan för att hälsa på honom och kolla så att han är okej.
 
 
Så nu vet ni hur läget ligger till :)
 

2 kommentarer:

  1. Å va kul att du är tillbaka : )
    Jag har saknat dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas att jag kommer igång ordentligt med bloggen igen! :)

      Radera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co