torsdag 1 november 2012

KLÄTTERTRÄNING

Dom senaste dagarna har jag klättrat med både Trollet och Raffe för att hålla igång och bygga lite muskler. Det är svårt att göra något vettigt hopp- eller dressyrpass i dagens väder men samtidigt vill jag hålla igång dom så att jag kan göra det när det blir aktuellt.

Det finns en backe några kilometer från oss som är rätt så kort men ganska brant. Jag tycker den är ganska lagom att rida upp och nedför ett par gånger. När det börjar bli jobbigt för hästen kan jag göra en halt mitt i backen för att göra det ännu jobbigare för den. Det går bra att lägga in en halt både på uppvägen och nedvägen. När dom är väl uppvärmda på detta sätt lägger jag in lite trav men då på en kulle som är mindre brant och mycket längre. Där får hästen trava uppför och nedför backen i en längre form och han ska ha samma tempo uppför som nedför.

Detta bygger jättefina muskler och är ett bra sätt att hålla igång hästen om man har tappat inspirationen eller inte kan träna p.g.a vädret. Hur länge ett sådant pass är beror på hästens fysik och ska anpassas efter varje enskild individ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co