onsdag 3 oktober 2012

EN EJ TRAFIKSÄKER RAFFE


Jag vet inte om jag någonsin talat om för er att Trollet är en speciell liten häst? Nåväl... det är han i alla fall :) Idag när jag kom ut till hagen kom han galopperandes och ville gladligen följa med mig in till stallet. Mamma berättade minuterna innan att hon sett älgarna stå utmed staketet och att hästarna hade blivit lite upprörda. Jag trodde inte att Trollet skulle vilja följa med mig från sin flock då eftersom han är lite överbeskyddande när det gäller flocken. 

Jag hade inga planer på att rida honom då ridbanan är för blöt och älgarna var kvar i skogen. Trollet och älgar är en dålig kombination (kan jag säga av ren erfarenhet!). Men lite mat och pyssel skulle han få av mig. När han hade ätit upp hälften av maten i krubban sprang han rätt över mig och boxdörren med sikte på sin hage. Detta var faktiskt inte så väntat så jag stod och kollade på när han galopperade, busade och bockade runt över hela gården i 20 minuter. När han var klar var han helt löddrig, fick gå in i boxen och skämmas en stund till för att sen gå ut i hagen igen. Ingen idé att försöka göra nått med ett sånt Troll....







Tidigare idag var jag och Raffe ute på en sväng och vi hamnade faktiskt på vägen idag. Tyckte det var skönt att skritta där det inte var blött och lerigt för en gångs skull. Dock är inte Raffe trafiksäker och det gör att det blir lite jobbigt när man möter bilar som inte tar någon hänsyn och inte saktar ner när jag gör sakta ner tecknet. Vissa bilister saktar ner och glider förbi oss och då är det inga problem. Andra bilister är lite räddare om sina bilar och stannar/stänger av sin bil och låter oss få passera (Tack snälla alla ni!). Sen har vi ju dom där bilisterna som inte alls tar någon hänsyn utan kommer i alldeles för hög hastighet. Det som händer då är att Raffe slänger ut rumpan redo att sparka och bilisten då får tvärnita för att inte köra på oss. Om inte detta händer så susar bilen förbi och precis i det ögonblicket får Raffe panik och skenar iväg / stegrar / ramlar ner i diket. Inte säkert för varken oss som ekipage eller bilisten och Raffe kommer absolut inte bli trafiksäker på det sättet :(

Raffe var inte på sitt bästa humör när han inte fick
tillåtelse att "humma" på Iza som stod i stallgången.
 




2 kommentarer:

  1. Hej.

    Hur gör man "sakta ner-tecknet"?

    Mvh Jenny.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du stäcker ut hela armen med handflatan ner mot marken och sen "vevar" du hela armen upp och ner tills bilen saktar in. Det är ju ett polismanstecken så alla med körkort ska kunna det :)

      Radera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co