lördag 1 september 2012

VAD SKA P.R.E HA FÖR SADEL?

Malin frågar: Jag kanske ska köpa en PRE sto snart. Lite svårt med sadlar hörde jag, hon är fet just nu och kommer att gå ner i vikt, vad ska man använda för sadel??? Bomlös? Skulle vilja ha lite mer inriktat mot dressyr men vill inte ge en förmögenhet på dem.
 
Jag skulle ge dig rådet att ta ut en sadelutprovare när du väl köpt din häst. Det är helt klart värt dom där hundralapparna för att vara 100% säker på att du har en sadel som passar både dig och din häst. Det är alltid tråkigt att rida med en sadel man tror passar hästen och sen visar det sig att den tryckt någonstans och hästen har fått ont, inte roligt. En bra, kunnig sadelutprovare!
 
Det är sant att det kan vara lite svårt att hitta en passade sadel till en P.R.E om man själv har en stor sits i sätet. Eftersom dom ofta har väldigt korta ryggar kan inte sadeln vara för lång och det kan ställa till det om ryttaren är för stor. Men en sadelutprovare har ofta bra förslag och idéer som brukar passa dom flesta. Jag måste erkänna att jag själv inte har så stor erfarenhet av dom bomlösa sadlarna. Vill man ha en bra bomlös sadel som ger ryttaren bra med stöd OCH som man kan välja mellan dressyr, allround eller hopp måste man räkna med att lägga ut lika mycket pengar som om du köpt en lädersadel med bom. Du tjänar alltså än en gång på att ta ut en sadelutprovare och då får du en rejäl sadel som ger dig och hästen det stöd som just ni behöver.
 
När jag var i Spanien använde dom Zaldisadlarna på dom allra flesta hästarna. Så jag skulle tro att det är ganska bra chans att en zaldi classic skulle kunna sitta bra på din blivande häst. Men det beror helt på om hon är en typisk P.R.E. Hon kan vara bredare, ha längre rygg, en annan svängning på ryggen m.fl.
 
På min P.R.E Rafelo har jag fått tre sadlar utprovade som passar honom och mig. Det är Frank Baines Elegance, Special Crown Ideal och den jag har nu som är en Wintec Cair. Alla dessa är i olika prisklasser och märken så det är en smaksak. 
 
Raffes hoppsadel, en trainers professional flackback. Självklart är även den utprovad!
 
 
Hoppas jag kunde hjälpa dig i din sadeldjungel Malin :)
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co