tisdag 10 juli 2012

LUSITANO VS. HALVBLOD

Hittade ett roligt blogginlägg på hippson.se där tjejen jämnför lusitanon mot halvblodet. Lusitanon är extremt lik P.R.En och det är inte mycket som skiljer dom åt i huvudtaget. Till och med jag kan ta fel på en lusitano och en P.R.E! Lite intressant läsning för er som har en stund över.

Ridmässigt tycker jag lusitanon är roligare än halvbloden. De är kvicka och känsliga utan att bli för "på". Åter igen, det finns alla varianter, men en välriden lusitano ger en oslagbar känsla. Eftersom dem är energiska och byggda för samling krävs det så lite för att få en reaktion. Det är svårt att förklara, självklart gillar jag att rida halvblod, men det är en annorlunda ridning.

[....] Kort och gott, lusitanon är en perfekt häst för alla. Om man vill tävla, träna för sin egen skull, ridskola, promenadhäst osv. Sen måste man hitta en individ som man passar ihop med och ha vettiga människor omkring sig som kan hjälpa en att utvecklas tillsammans. Om jag har möjlighet i framtiden blir det nog en lusitano och ett halvblod :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co