fredag 8 juni 2012

HOPPAR HELLRE ÄN BRA

Har fått en fråga från Lina som undrar om det är stor skillnad att hoppa på Trollet och Raffe. Jag har därför hoppat på alla tre hästarna (Raffe,Trollet, G.H) idag för att känna skillnaden.

Trollet vet precis vad som är på gång när jag sätter på honom hoppsadeln. Öronen spetsas och redan från första steget trippar han på tårna och vill styra mot första bästa hinder. När man hoppar med Trollet måste man försöka få honom att tänka på annat fram till några meter innan hindret då man kan låta honom slänga upp huvudet och ta i med full kraft. Han är väldigt ärlig och hoppar i alla lägen! Det är mycket sällan han har stannat och även om jag är rätt orutinerad inom hoppningen har vi hoppat upp till 130 cm räcke.

Raffe är lugn och rytmisk hela tiden. Han har nästan ingen egen motor utan jag måste driva fram honom för att han ska hålla en bra galopp. Uppfatta mig inte fel nu - han tycker det är super roligt att hoppa. Raffe är också extremt feg av sig och stannar ofta innan han kommit över hindret en gång. Precis innan hindret måste man driva på en extra gång för att han ska lyfta ordentligt på frambenen och efter hindret måste man driva på så han inte saktar in farten. Raffe är ju ganska orutinerad men vi hoppar i alla fall 1 m banor och vi har ju faktiskt tagit oss runt CR felfritt.

G.H är den som hoppat minst antal gånger. Hos oss är han hoppad två gånger, med idag, och som vi uppfattat det är han inte hoppad alls innan vi köpte honom. Han har inte koll på sina bakfötter så kommer han minst lilla fel mot hindret så river han med bakbenen. Han är dock lugn mot hindret och precis innan är det bara att man smackar till så att han faller in i galopp. Mamma tog några bilder idag när jag hoppade honom.....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co