lördag 11 februari 2012

TROLLHÄSTAR

Jag är lite beroende av kallblodsannonserna på hastnet.se. Jag letar speciellt efter nordsvensktravare och ibland hittar jag "Trollethästar". Med det menar jag kallblod som är efter den fina Troll Jahn (min Trollets pappa). Även om dom inte skriver i annonsen att dom är e: Troll Jahn så kan man direkt se det på hästens namn. Troll Jahn´s avkommor blir nämligen ofta döpta till Troll------ (t.ex. Troll Jon, Tand Troll, Trollfaks, Trollbläsa).

Troll Jahn har varit en stor dominans inom kallblodshingstarna i Sverige. Han har fått många avkommor och listan är lång. Han är bl.a. fader till den kända Trollfaks som i sin tur är fader till den ännu mer kända Järvsöfaks. Och vi vet ju alla vem Järvsöfaks är! Troll Jahn gjorde 236 starter på banan och tjänade in över 500000kr. En riktig legend med andra ord.


Trollet & Lena sommaren 2011...
Trollet posar inför kameran
!

Trots att Troll Jahn är av ren travstam så tycker jag att många av hans avkommor har stor potensial inom dressyr. Dom Trollhästar jag har haft kontakt med och dom jag sett på annons har varit bra grundutbildade och haft lätt för samling och galopp. Sen är ju även mitt Troll en riktig stjärna när det gäller samling.


Har du en Trollhäst eller vet du någon som har en? Kontakta mig väldigt gärna! Jag vill ha kontakt med så många av Trollets syskon som möjligt och följa deras utveckling.

Kram Sofie :)

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Jag kunde inte sova och satte mig vid datorn för att kika runt lite, googlade på TrollJahn.
    Hittade din blogg! Kul! Såg att du skrev inlägget här i februari dock så hoppas du läser denna kommentar iaf!
    Jag har själv en Trollhäst!
    Fast han heter StormJan, Storm efter hans mamma och jaah Jan efter hans pappa! :)
    Han är en mycket speciell herre som ligger mig varmt om hjärtat trots att han bara varit hos mig i 7 månader :) Mvh Madelene Almkvist

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co