fredag 10 februari 2012

ABDUKTION ADDUKTION?

Jag är så himla sugen på att prova på WE! Antingen med Raffe eller med Trollet. Raffe har ju fördelen att han är lugnare och går mer jämnt medans Trollet har stor fördel i att han är mycket vändbar och går att flytta superenkelt både framåt och helt åt sidled. Men Trollet kan ju bli lite hetsig så jag skulle nog skämmas lite över oss hehe.

Jag och frieservalacken Victorie rider lite dressyr...


På lite mer elementär nivå är sidvärtsrörelser användbara när man ska öppna en grind utan att ryttaren ska sitta av, som man gör i t.ex. WE. Att röra sig sidvärts är egentligen ingen naturlig rörelse för hästen även om den lätt kan tränas till att göra det. För att hästen ska kunna utföra en sådan rörelse måste musklerna vara både elastiska och stabila.
När hästen rör sig sidvärts i t.ex. sluta, öppna eller skänkelvikning så korsas det ena frambenet eller bakbenet förbi kroppens mittlinje. I själva verket sätter hästen benen i kors, detta kallas för adduktion. När hästen istället för benen utåt sidan, bort från kroppens mittlinje, kallas det för abduktion. Konstiga små ord eller hur????
Alltså... Adduktion är när hästen för benet in mot och förbi kroppens mitt... och abduktion är när den för benet bort från kroppens mitt.



Kram Sofie :)

1 kommentar:

  1. Tycker du ska köra we på trollis:-) vi gjorde de lite på lek när han va här, han va så duktig och tyckte de va jätte skoj.:-)

    Kram Carro:-)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co