tisdag 7 februari 2012

LITE TIPS

Tänkte dela med mig av några små ridtips som jag tycket är bra och viktiga.




Det första jag vill få fram till folk som frågar mig om tips är att inte låta träningspassen blir för långa. Lite och ofta blir alltid bäst resultat. Jag ogilla dressyrpass som är går över en timme. Och om passet ska vara en timme så måste det ha varit av det lugnare tempot. En häst ska inte behöva galoppera i 20 minuter. Speciellt inte runt i en volt som kan ge skadliga effekter. Jag anser att man ska få ut så mycket som möjligt av så lite som möjligt. Helst ska hästen inte ens vara svettig, inte ens om du tränat galoppombyten och piaff. Framförallt ska inte du som ryttare vara svettig eller helt slut i kroppen, det är ett tecken på att du har motarbetat hästen - inte jobbat med din häst.
Andra småtips är att värma upp i låg och lång form inför varje träningspass för att förbereda musklerna. Arbeta direkt med framåtbjudningen och bakbensaktiviteten. Det är bra att då och då under ridpasset låta hästen söka sig nedåt-framåt för att lätta på muskelspänningen. Ha tålamod :)


Förutom övanstående - Ta vara av livsglädjen! Ägna er åt fartfyllda och stärkande aktiviteter som hästen tycker om. Uteritter, klättring, terrängritter, jakter eller kanske ett skutt i skogen? Både klättring och hoppning hjälper till att bygga upp bakbenens sträckmuskler, som är viktiga för framåtbjudning och påskjut.

Och sist men inte minst.... en häst kan inte planera i förväg. Den står inte och tänker ut några hyss eller elakheter. Den reagerar bara utifrån sin instinkt att fly eller slåss om den blir rädd eller osäker. Din häst stannar inte framför det där hindret ni hoppat 100 ggr bara för att reta dig. Den gör det av en anledning. Du kanske satt fel, ni kom fel mot hindret, den har ont eller så kanske den såg eller hörde något som inte du gjorde? Straffa inte hästen för något den inte gjort! Vi är skyldiga att ge våra hästar den bästa tänkbara miljön där de kan trivas. Vare sig det är på hemmaplan eller bortaplan så är det våran skyldighet att se till att hästen har det bra och känner sig säker, från marken och med ryttare!


Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co