måndag 6 februari 2012

TÄNDERNA

Visste du att hästens tänder växer hela livet? Deras tänder klarar av mycket mer svårtuggat foder än vad vi ger dom i dag och tänderna är anpassade för att tugga 18 timmar om dygnet. Eftersom en uppstallad häst oftast inte tuggar 18 timmar om dygnet slits inte tänderna tillräckligt mycket.... Detta kan påverka hästens prestationsförmåga och förmåga att äta. Därför vill jag ännu en gång tipsa alla om fri tillgång på grovfoder till era fina hästar.


Vill också tipsa om att inte ge era hästar hö i hönät eller i högaller. Varför? Jo, hästens käkar rör sig i sidled när den tuggar. På det sättet slits tänderna jämnt och salivproduktionen blir maximal. Hästen kan bara tugga på detta sätt om den håller huvudet i naturlig ställning, som när den betar gräs. När hästen äter från ett hönät eller högallet måste den hålla huvudet högre. Detta kan leda till att tänderna får vassa kanter eller hakar. Ge era hästar grovfodret så långt ner till marken som möjligt :)


Låt en hästtandläkare kolla igenom din hästs tänder regelbundet, runt en gång om året brukar vara lagom.
Jag och Raffe hos hästtandläkaren Torbjörn.



Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co