söndag 26 februari 2012

INTERVALLTRÄNING

Idag har verkligen varit en bra dag! Först var jag på grönt kort kurs på Heda ridklubb, träff 2 av 3, för världens bästa ridlärare Rebecka. Hon är guld värd. Det betyder att vid nästa träff ska vi göra proven och förhoppningsvis kommer jag åka därifrån med ett grönt kort rikare.

Raffe var snäll som en ridskolehäst idag. Det var väldigt hårt i backen och Raffe är jätteförsiktig och vågar knappt gå då. Både bra och dåligt för mig eftersom jag slipper hans bocksprång men knappt kan få honom att gå framåt. Vi skrittade i alla fall runt på ridbanan i 20 min och det räckte gott och väl för mig. Ett pass utan överskottsenergi är ett lyckat pass. Det känns riktigt roligt att få komma igång med Raffe på riktigt igen och få börja träna lite seriös dressyr.



Jag och trollet försökte oss på sån där intervallträning idag.... Jag är dock inte säker på om vi gjorde det helt rätt men vi försökte. Jag vill inte galoppkonditionsträna honom eftersom jag är rädd för att det är för hård träning för hans gamla kropp. Men lite intervallträning är bra och man väljer själv hur ansträngande den ska vara. Idag började vi med travintervaller och senare tog vi några galoppintervaller. Vi skrittade ca 400m, travade 400m, skrittade 400m, travade 400m.... och likadant fast i galopp och skritt. Det kändes alldeles lagom för Trollet för han fick upp flåset men hann få tillbaka det innan det var dags igen. Trollet har ju en väldigt snabb skritt också som gjorde att han hela tiden hade en lite högre puls under hela ridpasset vilket är toppen :) Det är ju det man vill få ut av konditionsträning.


Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co