onsdag 8 februari 2012

HELT OTROLIGT

Tycker det är helt otroligt att hästar faktiskt bara behöver 2½ timmes lätt sömn per dygn! Sen behöver de också ett par timmars djupsömn ungefär var 48e timme och då måste dom ligga ner. Annars gör dom mer eller mindre all sin lättare sömn stående. Hästens stela ryggrad gör att hästen har svårt att ställa sig upp från liggande postition. det går också åt mycket energi för dom att ställa sig upp och därav stönar den oftast när den ska ställa sig. Raffe är en höjdare på att stöna och stånka när han ska försöka komma upp hehe. Han sätter sig oftast en stund och kollar runt innan han tar sats. Trollet ser jag nästan aldrig ligga ner, han vaktar flocken jämt.

Hästen har ju en slags ståapparat som är ganska unik. Muskler, senor och ligament hakar i ett visst läge och blir kvar där med minst möjliga muskelansträngning. När lederna är låsta blir benen stela och orärliga. Man kan jämnaföra hästen med t.ex. en stol ;) Mekanismen fungerar ungefär på samma sätt i både fram och bakbenen.


Måste även tillägga att hästen bara kan få in denna låsmekanism om den har huvudet under mankhöjd. Ungefär samma sak som att hästens puls går ner när hästen håller huvudet under mankhöjd. När jag pysslar med Raffe i stallgången står han alltid med sin låsmekanisk i och dregglar. Ja, dregglar! Det är alltid en liten pöl under hans huvud när man pysslat klart thihi


Kram Sofie :)

2 kommentarer:

  1. Tycker det är kul o läsa din blogg. Du skriver om många små saker som man inte tänker på =) kram <3

    SvaraRadera
  2. Julia: Roligt att du tycker det :) Jag skriver om sånt som ploppar upp i mitt huvud hehe

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co