torsdag 9 februari 2012

SPRALLIG KILLE

Idag försökte vi oss på ett litet dressyrpass, jag och Trollet. Eftersom ridbanan är hopplöst ojämn och isig så är numera fältet våran ridbana. Både och och Trollet tycker det är roligare att träna där då vi får mer energi och plats att göra vad vi vill. Vi skrittade länge och tränade mycket sluta på diagonalen. Vi har helt klart lättare att förflytta oss åt vänster än åt höger och det är ingen tvekan om att det är mitt fel. Varje gång vi ska åt höger tänker jag att det är så mycket lättare att göra det åt vänster. Och då är det ju inte så konstigt att det blir helknas? Man får ju inte tänka åt ett annat håll än det man ska åt, hehe.


Sen tränade vi på samma sak i trav och jag försökte verkligen tänka på att inte förstöra min sits genom att titta ner på honom, vika mig i sidan och sitta helt snett över honom. Bara lite tryck med tygeln mot halsen och använda vikten ska det vara, lättare sagt än gjort. Vi tog även en liten snutt galopp och tränade mycket på att han ska hålla formen i övergångarna. Jag var så extremt fokuserad idag så det kändes som ett väldigt lyckat pass. Men jag slutade inte där... Ett par försök till galoppiruetter gjorde vi också men för att hålla passet lyckat gjorde vi inget utmanande utan körde istället på små volter så han ändå kunde trampa runt istället för att stå på stället med bak. Tillbaka till stallet var han inte svettig! Hallelujah?! Han var väl lite varm men gud så skönt att kunna släppa ut honom i hagen trots minusgrader.


Raffe var en pigg rackare idag! Jag slängde på tömkörningsgjorden och så tog vi en runda bort till fältet där han fick bocka av sig rejält. Han blev som en riktig unghäst och gjorde alla möjligt konstiga språng med svansen rätt upp i luften! Han fick med andra ord springa runt lite medan jag stod och tittade på i mitten. Man kan väl säga att det blev lite mer longeringsaktigt än tömkörningsaktigt... Innan det var dags att gå ut i hagen så tog vi 10 min trickträning och körde igenom den spanska skritten. Gick skapligt idag men jag var så frusen så jag gjorde i alla fall inte mitt bästa, tyvärr...


Kram Sofie:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co