tisdag 17 januari 2012

PONNYAKUTEN

Ja, jag erkänner att jag är liiite besatt av ponnyakuten. Men bara för att det är så roligt att se hur uppenbart man kan lösa deras problem. Oftast handlar det ju om brist på hanteringssidan eller att hästen har ont. Sånna där super enkla och uppenbara saker som vissa verkar tro är magi av nått slag. Det är inte magi, det är sund förnuft och att veta vad en häst är för nått och hur den fungerar. Men jag tycker det är jättebra att dom söker hjälp för det och inser att dom faktiskt har ett problem som inte kommer försvinna av sig själv.

Hade jag haft rätt ålder skulle jag ha sökt med Raffe. För vi har ett stort problem med hans öron! Han blir så himla irriterad över insekterna på sommrarna att han totalt kliar sönder öronen så det blir stora sår. Sen när jag ska röra vid dom eller smörja dom så gör det såklart ont. Och detta minns han som om det vore igår. På sommrarna är det faktiskt så illa att han både sätter sig och lägger sig ner i stallgången när jag ska tränsa. Han klarar inte av när jag rör vid öronen, vi tränar på det här varje dag och jag försöker berömma med godis när det går bra. Men öronen is a problem!

För er som missat första avsnittet av ponnyakuten så finns det på www.svtplay.se - och inga reklampauser wiiiie!
För er som av någon dum anledning missade detta..... Stort grattis till Rolf Göran som vann Jerringpriset igår ikväll. Verkligen ett jättekliv för ridsporten i Sverige!

Tips om Raffes öron-problem mottages tacksamt!!

Kram Sofie :)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tips: Köp ett "islandsträns" eller "nackstycke" (finns hos kapson.se), så behöver du inte dra tränset över öronen utan kan lägga det bakom och sen knäppa på sidan, om du förstår hur jag menar. Ett islandsträns har ofta snabbknäppe nere vid bettet. Prova att bremsa när du måste behandla öronen på sommaren, om du inte redan har provat det. Förhoppningsvis kommer han då inte längre att känna obehag när du behandlar honom och du kan sen träna på att röra öronen när han inte har ont. Lycka till! /J.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co