söndag 20 november 2011

TRÄNINGEN

Har inte haft så mycket tid över att skriva som ni kanske märkt. Tänkte skriva lite om min och Raffes träning för Sissi som vi hade i torsdags. Vi red i en dryg timme och jag vet inte om det var Raffe eller jag som var tröttast haha.

Vi jobbade mest så att hålla ett bra rytmiskt tempo och att han skulle hålla en stadig form. Detta gjorde vi genom att rida mycket på volt och böja inåt och utåt för att få honom mjuk och acceptera bettet. I vänster varv var han lite svårare så när han inte riktigt orkade hålla formen fick jag rida nästan lite skänkelvikning i volten för att få honom att släppa. Men till slut fick vi till formen och så kunde vi även få till dom där svungiga stegen i lite högre tempo. Vi gjorde detta i alla gångarter.


Vi fick även träna lite på skänkelvikning på diagonalen i trav. Det här tyckte både jag och Raffe var superkul eftersom vi brukar träna ganska mycket sidvärtsrörelser hemma. Vi gjorde bara ett par skänkelvikningar och alla var helt klart godkända. Men visst var det allt skillnad mellan den första och den sista, vilken skillnad det blir när man har en spegel att kolla i OCH en tränare som hjälper till att rätta till felen.


Vi fick tips om vad domarna kollar på i dom olika momenten och vad vi ska tänka extra på. Vi tränade mycket på hörnpasseringarna i galopp för att få till dom riktigt bra och även att få honom helt rakställd när vi galopperar på diagonalen. Det var mest att jag verkligen skulle sitta rätt över honom och fokusera framåt. Att hans framben skulle rida in vid bokstaven och inte mina axlar. Då missar vi ju bokstaven helt, hehe, och det var detsamma i skänkelvikningnen.

Förutom allt detta jag skrivit så tränade vi på resten av momenten i LB... te.x serpentinerna, halterna och mellantraven. Nu är vi taggade inför tävlingen! Fick även erbjudandet att få hoppa in i en grupp på torsdagar. Det är en kvinna som rider privat man kan tänka sig att ev rida med en till person. Och då tyckte Sissi att vi kunde hoppa in. Jag tror att denna kvinna kanske ligger på lite högre utbildningsnivå än oss men vi lär oss väldigt fort och det vet Sissi. Problemet ligger i att denna lektion då skulle vara klockan fyra på torsdagen och jag slutar vanligtvis inte jobba förrän klockan fyra. Men ev. kunde vi hoppa in dom torsdagar jag hinner sluta tidigare.



Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co