lördag 26 november 2011

TÄVLINGEN IDAG

Idag var det clear round dressyr på Raffes schema. Han är en sån klippa att ta med sig till tävlingsplatser, gnäggar en gång när han går ur transporten för att berätta att han minsann kommit till platsen. Sen säger han inte ett pip! Idag kändes han riktigt fin, verkligen riktigt fin. Han var både avslappnad och hade ordentligt med bjudning utan att dra på i bettet. Det var bara att sitta där och njuta helt enkelt.


Programmet började jättebra! Han gick i en stadig mjuk form. Visst, studtals tappade han formen lite och hamnade bakom lod men kom snabbt upp igen. Han tog verkligen ut stegen och fick till en sån där trav med schvung. När jag red där tänkte jag att det här går ju bara för bra, vi kommer få jättefina poäng. JAg var noga med vägarna, hörnpaseringarna och att verkligen kolla ut min väg ordentligt. Sen i slutet av programmet när vi bara hade mellangaloppen kvar så ville inte Raffe vara med längre? Han hoppade över dressyrstaketet!!!! Jag visste inte vad jag skulle göra? Har jag automatiskt avslutat min ritt då? Ska jag vänta på att nån öppnat staketet åt mig? Ska jag rida in där jag slutade? Blir det en felridning? Vi gjorde det ända rätta - vi hoppade in igen lite längre fram på kortsidan haha! Sen var det bara att sätta in racerfarten för vi kom in direkt vid mellangaloppen. Då tappade jag koncentrationen lite så han gjorde ett byte mitt över medellinjen.... ett väldigt fina byte om jag får säga het själv, hehe. Men dom två sakerna var dom ändå felen vi gjorde under hela programmet.


Vi hamnade på ynka 51,4 %.... Med tanke på våran ritt innan det blev knasigt tycker jag att vi förtjänade mer. Jag är absolut ingen expert på det här med dressyrprogram och hur man poängbesätter. Men det här var utan tvekan våran klart bästa programritt någonsin och det var nästan våra sämsta poäng någonsin. Det stämmer bara inte. Jag tror vi blev lite nerbedömda p.g.a att han är P.R.E. Han har ju lite högre knälyft och en helt annan stil på gångarterna jämnfört med halvbloden. Hon har skrivit på protokollet att han var för spänd men det tycker jag absolut inte att han var idag. Dock tror jag att kan det se ut som att han är det p.g.a hans gångarter.... lite tråkigt.



Hemma igen!!


Allt som allt är jag ju otroligt stolt över Raffe! För mig var det här våran bästa ritt och det känns att vi bara blir bättre och bättre. Han var ju inte ens rädd för dressyrstaketen idag, framsteg. Raffe får 5 morötter av 5 möjliga!


Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co