fredag 7 oktober 2011

DÅLIGT VÄDER

Med det dåliga vädret kommer också dålig uppdatering här på bloggen. Jag har varit i stallet varje dag och även motionerat hästarna men inte bloggat nått. Det blåser något fruktansvärt ute och då brukar jag försöka att inte rida ut eftersom hästarna gärna blir rädda för allt som rör sig eller kommer flygandes.

I förrgår red jag och Trollet ett dressyrpass på banan (pga blåsten). Vi tränade mycket på öppna och att han ska lyssna mycket på min vikt och mina knän/ben. Vill jag göra en öppna så lägger jag vikten mot riktningen jag vill till...utåt kan man säga... samtidigt som jag använder inner ben och ytter knä till att styra honom. Tyglarna bestämmer vilken böjning jag vill ha på halsen MEN jag ska sedan släppa tyglarna och han ska hålla kvar böjningen. Han ska hålla samma tempo, form och riktlinje tills jag ger honom ett nytt kommando. Som vanligt är det här hur jag gör en öppna på mina hästar. Jag säger inte att det är så man ska lära ut en häst att göra en öppna eller att hästen då gör en korrekt öppna.... eftersom jag inte är någon expert!

Igår red jag ännu ett dressyrpass, men denna gång på min lilla P.R.E Raffe. Vi lade upp ett litet pass med bl.a. galoppombyten och ökningar i trav. Först hade jag tänkt träna på öppna så som jag gjorde med Trollet. Men Raffe kändes lite småseg och han hade kanske föredragit en skön skogstur. Men vi gjorde ett försök till att få upp energin och till slut kom den. När vi väl förstår varandras rörelser så blir det inga missförstånd i om tempot ska ökas eller minskas. Att öka traven behöver vi verkligen träna på eftersom Raffe inte riktigt orkar utan blir lite framtung och tappar formen. Galoppombytena likaså.... Jag spänner mig när vi ska byta och då kan inte Raffe göra rätt (!!) . Allt detta är såklart mitt fel, Raffe gör alltid sitt bästa. Men när vi fick fram den där energin gick det bättre med bytena och han bytte "rent" varje gång. Men formen den är inte godkänd! ;)



Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co