fredag 2 september 2011

LITE TRICKTRÄNING

Idag var det lite halvtråkigt väder sådär på eftermiddan/kvällen så hästarna fick ta det lugnt. Trollet fick vila och "vara häst" eftersom han ändå gått två-tre dar i rad. Raffe tränade jag faktiskt lite trickträning / frihetsdressyr med idag. Först longerade jag honom med repgrimman för att se vilket humör han var på. Jag bestämde mig för att släppa honom lös för han var på ett sånt där tränings-humör. Nu har vi inga ston hemma på gården så det gör inget om han springer iväg från mig (ridbanan har inget staket på vissa ställen), det är bara att ropa tillbaka honom när han utforskat klart. Med det gick bra, jag löslongerade honom i alla gångarter och han höll sig i den storleken på volt jag bad honom att göra.


Vi avslutade med lite trickträning bara för att ha lite skoj. När jag tricktränar så har jag alltid lite godis att muta honom med (krafft, morötter, äpplen mm.). Vi drog igenom dom vanligaste tricken som han kan; spansk skritt, buga, yoga (lyfta bakbenet över huvudet) och ta godis från rumpan. Vi tränade också på "puss" och försökte förbätta bugningen eftersom han fortfarande behöver hjälp med att dra bak frambenet. Han var superduktig så jag är helnöjd!




Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co