lördag 16 april 2011

EN HELT VANLIG DAG...



Idag var jag varit hemma eftersom jag inte hade några schemalagda lektioner (YES!). Därimot har jag en skapligt stor kemilabbrapport som jag inte var riktigt färdig med som skulle lämnas in nu vid midnatt. Jag hann faktiskt mer eller mindre färdigt med den och har lämnat in den lagom i tid. Jag har förstås velat skriva lite mer på den och kanske läst igenom den då jag stressat så dant att allt antagligen ligger huller om buller i den. MEN den är i alla fall inlämnad och det var det sista jag hade o göra innan lovet så nu är det påskloooooov!! Mitt sista påsklov dessutom....




SÅ... en helt vanlig dag som tillbriingas hemma utan något egentligen speciellt att göra. Alltså inget åka iväg o handla eller göra ärenden, inga besök och ingen "att göra lisa". Då brukar jag gå upp ungefär vid lunch, 1300-1400 något sådär. Jag är en väldigt trött människa som kan sova hela dygn utan att vakna. Då går jag upp, sitter vid datorn eller tv:n och bara försöker vakna lite. Sen äter jag frukost och tar på mig ridkläder. Sen Springer oftast ut till stallet för att jag är så glad att äntligen få se mina hästar (har ju inte sett dom på flera timmar). Jag brukar kolla så att alla hästar är kvar i hagen, att ingen ser ut att vara direkt akutskadad och att alla har mat och vatten. Har någon slut på vatten fyller jag på det först så hästen hinner dricka innan träning. Annars går jag in i stallet och hämtar grimman till första hästen och kanske nån liten godisbit.





I stallgången kollar jag igenom hästen, borstar, flätar ofta och tar på utrustning. T.ex. Repgrimma och spö, longergjord & träns/sidepull, sadel & träns med rätt bett eller träns & körgjord med tömmar.... typ. Idag började jag med Lilleman eftersom jag tänkte träna lite hoppning på banan. Det gick jättebra och vi har nu nytt höjdrekord!! hela 90cm :) Tog med mig kameran och satte på en stolpe så ni kan se det på klippet nedan.




Lilleman kollar in Iza som står och käkar..




Efter att jag tagit in lilleman, tagit av utrustningen och gett honom kraft tar jag ut honom i hagen igen. Jag brukar inte borsta hästarna efter träning eftersom jag inte ser någon anledning till det. Dom brukar ändå lägga sig och rulla det första dom gör. Därimot brukar jag känna och klämma lite på ryggen för o se så sadeln fortfarande ligger rätt och kolla i munnen så bettet legat bra.


Sen tar jag nästa häst och gör samma sak som tidigare. Idag fick det bli Raffe och lite uteritt ca 20min och sedan ca 10-15 min på banan. Tycker det räcker med 10-15 min ordentlig träning. Mer klarar ofta inte hästen om den verkligen ger ALLT och mer behöver den inte klara! Blev lite ökat tempo och galoppombyten för Raffes del.



Raffe var lite trött innan vi kom igång, pluttis


Fortfarande inte vaken hihi



Raffes och min underbara sadel.... löööve



Vakeeeen



Några gröna grässtrål har kommit upp nu!


Jag hade tänkt att rida Iza, mammas friesersto, och longera Ivanhoe, Mammas frieserhingst, också... Men jag kände att jag var tvungen att gå in och fortsätta på labbrapporten... Väl inne efter lite mat somnade jag såklart och vaknade vid 2100 ^^, STRESSA med rapporten hehe.



Våran lilla hästgård :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co