onsdag 1 juli 2009

HÄSTTANDLÄKARE!

Jag blir tokig på alla dessa blinningar och bromsar som förföljer en vart man än går! Eller vänta lite nu, blinningar och bromsar är ju samma sak :P Och det spelar då ingen roll hur snabbt man galopperar för dom små j*vlarna kan ju flyga i hela 60km/h!! Snabba små flugor må jag säg… Idag har dom varit riktiga jobbigt eftersom det har varit väldigt varmt med åska ”i luften”, det är då de kommer fram!
För er som inte är så insatta så är ”bromsar” blodsugande små insekter som suger blod (mestadels honorna, behöver blodet för att utveckla sina ägg). De anfaller idisslande däggdjur, hästar och människor. Hannarna lever huvudsakligen av blommors nektar. De har ingen gadd att sticka med, utan istället vassa käkar som de kan liksom skära hål i huden med.


Är det NÅGON som vet hur länge en broms lever???


Var med Rafelo på ATG kliniken i Mantorp idag. Rafelo är en 4 årig PRE hingst som vi ska träna och rida in för försäljning. Vi har tyckt att han ser lite ”sned” ut i huvudet och att det ser ut som att det saknas något eller att han fått en spark på käken. När veterinären kom ut och gjorde en veterinärbesiktning så frågade vi henne vad hon trodde att det kunde vara. Hon visste inte så vi ansåg att det var bäst att kolla upp det. Sagt och gjort, idag åkte vi för att ta en titt i munnen och röntga käken. Det visade sig att han hade en gammal skada och en infektion efter gamla matrester mellan tänderna. Dags att börja använda tandtråd haha???

Här kommer lite bilder =)

Klicka på en bild för att förstora den...

Går likadant hehe . . . . . . . . . . . . . . Undersökning

Fått lugnande . . . . . . . . . . . . . . . . Inuti munnen

Överkäke och skalle . . . . . . . . . . . . Överkäke


Idag blev det ingen träning för Raffe eftersom han fått så mycket smärtstillande och lugnande på ATG, men jag tränade bravo inför uppsittning! Jag joinade (Join Up – Monty Roberts) honom först i rundkorallen och sedan tränade jag på att smälla och ”smacha” med stigbyglarna på rumpan, sadeln, vid skänkelläget o.s.v. Stod även och hoppade brevid honom, slog på sadeln och gjorde så mycket ljud som möjligt! Precis innan jag skulle sluta träningspasset, när han inte brydde sig så mycket om detta länge, provande jag att hänga i stiglädret och dingla med benen under magen på honom… INGA PROBLEM! Helt plötsligt har ”knappen släppt”. Nu står han tålmodigt och väntade när jag tränade och trixade med allt. När han steppade runt så körde jag longerlinan fram och tillbaka (som en orm slingrar) tills han stannade och då slutade jag och berömde! Detta istället för att hålla emot och dra i linan tills han står stilla, det tar så mycket stryk på armar och handleder.

Föresten så har jag tagit reda på den där frågan om nordsvenskar automatiskt tillhör storhäst på tävlingar o sånt. Detta stämmer såklart INTE! Det är höjden som avgör, inte rasen ^^,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co