torsdag 2 juli 2009

NH, Natural horse, Horsemanship?!

Som många av er vet så tycker jag om att "träna" NH (horsemanship). Vet inte om jag kan kalla det för att träna, det är mer som en livsstil, ett eget språk och human hantering! Kort sagt så är Horsemanship kunskapen om hur hästar kommunicerar med varandra och hur vi människor kan dra oss denna kunskap till nytta för att göra oss förståeligt för våra hästar. Grundläggande är att man är ödmjuk, uppmärksam och tydlig mot hästen samtidigt som man har förståelse och tålamod. För att kunna träna NH så behövs både målmedvetenhet, kraft och mod!

Såhär kan det se ut när jag tränar NH på Troll Jon


För att vi ska kunna förstå hästens språk så är det viktigt att förstå hur dom fungerar som bytesdjur. I hästens ögon är vi nämligen rovdjur som inte har något bättre för oss än att överfalla och äta upp dom.
Hästens motto: Flyr först, tänk sen.
Horsmanship lär hästen: Tänk först, så behöver du inte fly.
Kända tränare inom 'Natural Horsmanship/NH' är Tom Dorrance, Ferdinand Hempling, Pat Parelli, Troy Henry, Ray Hunt, Ronnie Willis, Leslie Desmond, Kelly Marks, Monty Roberts, Dough Mills, John Moore och några svenska: Lisbeth Johnsson, Mattias Öhlander mfl.

Idag satt jag på Bravo för första gången i hans liv. Gick jättebra! Började med att longera och joina honom i rundkorallen och övade på samma saker som igår… Samma duktigt Bravo! Mamma fick assistera med att hålla i bravo när jag tränade på att hänga över honom och stå i ena stigbygeln. Bravo måste ha undrat vad det var för liten skit som satt på honom hehe. Sedan tog vi ett steg och ökade stegen hela tiden medan jag tränade på att hoppa upp i stigbygeln och sedan ned på marken! När han tyckte att detta var okej så ”svingade” jag sakta över andra benet över sedeln och hoppade sedan av, upprepade detta ca 10-15 gånger. Samma sak här, började sedan med ett steg när jag satt på och ökade sakta allt eftersom han tillät det. Det är VIKTIGT att man slutar när allt går bra och hästen fortfarande är i fokus.
Jag avslutade med att arbeta honom vid hand för att fortsätta lära honom tygeltagens mening och de olika röstkommandona.

Här följer lite bilder på dagens träning!



"Hänger" . . . . . . . . . . . . . . . . . . Slutresultatet

Uppmärksam & Lyssnar . . . . . . . . . . . Avslappnad & Mjuk

Sköööönt...


Till sist vill jag bara säga att man ALLTID ska tänka på säkerheten i första hand! Använd alltid, alltid, alltid hjälm & säkerhetsväst - Det är den lättaste säkerhetsåtgärden som finns! Det finns inga godtagliga ursäkter till att slippa undan...

1 kommentar:

  1. Superfint att de går så bra, min ponny varockså horsemanshiptränad. Hanteringen är ju otroligt lätt och bra resten av livet, alla hästar borde få lära sig sådant för dens skull.

    En av mina nuvarandra hästar är nervig som få, dåligt behandlad i holland. Nu när han har förtroende för mig ska jag också börja övaenklare övningar. Lär komma till hands när jag rider (om jag lyckas vill säga) så att han kan som du skrivit tänka innan han flyr .

    Kul med en sånhär blogg :D

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co