måndag 29 juni 2009

DJURPLÅGERI eller INTE?!

Googla runt lite och kom in på insiderfallet om ponnyn Silver (såg det även på TV). Under 2000-talet har det inträffat ett 60-tal gånger enligt Djurskyddsmyndigheten. Ungefär 8 fall om året och det är nog en siffra som även gäller 1900-talet!
Vad är det för mening med att i huvudtaget smyga in i ett stall/hage och skära hästar i könsorganet?! Eller djur i huvudtaget?? Sexuell njutning? Mandomsprov? Flera studerade fall tyder på att gärningsmännen börjar sin övergreppsbana med djur, för att därefter gå vidare till att ge sig på barn. Är inte det ett tecken på att man måste förstå allvaret i det här och ingripa innan det går för långt? Dom jävlarna klarar sig undan också! Bra två fall sedan 1944 har lett till fällande dom för djurplågeri. Helt SJUKT!!!

Från det ena till det andra så tränade jag skrämseltaktik på min nordsvensktravare Troll Jon idag. Han var grymt duktig och efter lite övertalning så stod han med hela kroppen under en stor presenning. Även paraplyet var lite intressant! Fick tyvärr inga bilder på detta.

Tränade även 4åriga PRE hingsten Bravo. Longerades med sadel och träns över bommar + täckesträning. Han är som sagt inte så mycket hanterad så att han är skygg är väl ingen chock ;) Men till slut kunde jag slänga ett fallabellatäcke (storlek 85 haha) över baken och dra det över huvudet. Får träna detta i några dagar så ska det nog
gå alldeles utmärkt!

Som du ser på bilden så använder jag en Dually grimma. Denna grimma är speciellt utformad av Monty, en patenterad träningsgrimma som mycket effektivt belönar hästen när den väljer att arbeta tillsammans med människan. Jag använder den när jag lasttränar, leder, longerar och vid allmän träning. Funkar jättebra på både äldre, rutinerade hästar som på unga, outbildade.
Den kostar 500:- och är absolut värd pengarna... mer info finns på http://www.montyroberts.se/

Bild: Malin S

2 kommentarer:

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co