söndag 28 juni 2009

Äntligen Sommar & Sol!!

Solsken och 45 grader varmt, det är då sommar det! Men på köpet så får man även alla dessa insekter som biter hästarna blodiga! Flugspray Effol Horse Fly Blocker ska tydligen vara väldigt bra mot bitande bromsar, flugor, myggor... kostar 243:- på hästkompaniet. Det blir att träna hästarna tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Morgontrött som man är så blir det att pyssla i stallet på kvällarna och träna runt 22.00... Tur att hästarna inte har lika tydlig "dag och natt" som vi människor.



Snart är det dags för min & Trollets första tävling. Blir att styra transporten mot Lycketorps clear round den 30/6. Bestämmde att det kanske är lika bra att ta två klasser då jag fick höra att det finns en vattenmatta med gula gummiankor som simmar omkring ("Har ju hört att sånna kan äta upp en hel ponny"). Anmälde oss till 60cm och 70cm! Så nu blir det skrämselträning idag (pressening, paraplyn, ikea-påsar mm.) för att vi inte ska bli uppätna av små gummiankor när vi hoppar hehe. Känns skönt att första starten inte går förän klockan 18.00 på kvällen så att det blir lite svalare. Så IDAG ska jag schampoonera mitt lilla Troll så att vi blänker riktigt ordentligt!!

Småhingstarna lär sig snabbt!! Både Bravo & Rafelo har haft på sig sadel och träns nu. Har även kört Join Up med dem i rundkorallen. Rafelo förstår och samarbetar direkt medans Bravo har ett starkade psyke, men det visste vi ju redan =) Jag kör alltid join up på nya hästar innan jag påbörjar annan träning!

"Träningsmetoderna i Join~Up® beskrivs bäst i processen att rida in otämjda hästar. Utan att använda smärta eller tvång övertalar tränaren en otämjd häst att acceptera en sadel, träns och ryttare. I en rund paddock inleder man Join~Up® genom att åstadkomma stora rörelser och ljud på samma sätt som ett rovdjur och försöker få hästen att springa iväg. Sedan får hästen välja på att fly eller förenas (Join~Up®). Med hjälp av kroppsspråk frågar tränaren ”Vill du visa mig den respekt en flockledare förtjänar, ansluta dig till mig och följa mig”? Hästen svarar med förutsägbart flockbeteende genom att rikta ett öra mot tränaren, sedan genom att slicka, tugga och sänka huvudet för att visa tillit. Utbytet avslutas med att tränaren använder passivt kroppsspråk, vänder ryggen mot hästen och utan ögonkontakt inbjuder honom att komma närmare. Join~Up® inträffar när hästen villigt väljer att vara med människan, går fram till henne och accepterar ledarskap och beskydd. Denna kommunikationsprocess via beteende och kroppsspråk, ömsesidig omsorg och respekt, kan vara ett värdefullt verktyg för att förstärka allt annat arbete med hästar."

Läs mer om detta på Monty Roberts egna hemsida : http://www.montyroberts.se

1 kommentar:

  1. intressant (Y) nu vet jag va join up metoden är för nått .. typ ;) <3

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co