onsdag 12 mars 2014

FRÅGOR OCH SVAR

Hej! Jag går på Sveriges ridgymnasium och i en uppgift vi har angående utrustning ska vi intervjua olika ryttare angående deras val utav utrustning. Därför undrar jag om du har lust att svara på lite frågor? 
Jag skulle bli väldigt tacksam i så fall! 
Tack i förhand! 

1. Vad har du för bett? Varför?
2. Vad rider du med för nosgrimma och varför?
3. Vad har du för sadel och varför har du just den?
4. Rider du med någon hjälptygel? Vilken? Varför? 
5. Varierar du din utrustning? Tex byter bett, nosgrimma, rider utan sadel? 
6. Är du nöjd med hur din häst fungerar med sin utrustning ridmässigt? Är det något du skulle vilja ändra på?
7. Hur är din syn på utrustning, använder du den för att det är snyggt, för att det alltid har varit så eller för att det är bra för hästen? Någon annan anledning?


Här får du mina svar:

1. Jag rider på flera olika bett - endast stångbett, kandar, tredelat sötmalmsbett, tredelat eggbett i mässing, tredelat eggbett i rostfritt, hackamore och rakt tränsbett med fasta ringar.

2. Jag rider utan nosgrimma, i engelsk nosgrimma och i remontnosgrimma. Jag varierar för att det ger olika tryck på olika delar av hästens mun. Om jag t.ex ska tävla måste jag rida med en nosgrimma och därför har jag valt att göra det även utanför tävling.

3. Jag har en utprovad dressyrsadel som även har kort kåpa och djupt säte för att det ska passa mig och min onda kropp. Har också en utprovad hoppsadel. Rider ca varannan dag i dom för att dom inte ligger precis likadant och jag vill kunna träna hästens alla muskler. 

4. Rider vanligtvis inte med hjälptyglar. Om jag har ont i kroppen och ändå ska rida ut kan jag rida med en  gramantygel för att få hästen att jobba i en låg form samt undvika att hästen ska se "spöken" och hoppa till.

5. Byter bett varje dag, har sju olika varienter som jag rider med beroende på vad jag vill få ut av träningspasset. Rider med olika nosgrimmor varje dag. Varierar mellan dressyr- och hoppsadel + att jag rider barbacka ca två gånger i veckan.

6. Jag är jättenöjd med den utrustning jag har valt till min häst. Tillsammans har vi byggt upp dom bästa förutsättningarna att kunna utvecklas. Jag vet att inget av det jag använder till min häst kommer skada honom på varken kort eller lång sikt. Detta eftersom jag underhåller och byter ut min utrustning allt eftersom vi bygger muskler, förlorar muskler, åldras och utvecklas.

7. Man ska ha inpassad utrustning på hästen. Sadel, bett och träns är a&o för att ge hästen dom bästa förutsättningarna. Sen följer jag, som många andra, moden genom att matcha schabrak, benlindor och kläder. Jag känner mig mer fokuserad och även lite snyggare när jag får klä upp mig och min häst :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co