måndag 3 februari 2014

EMMA TÖMKÖR BILDBOMB!

Igår var Emma snäll och tömkörde Raffe åt mig. Tyvärr var han inte på sitt bästa humör utan var lite tillbakadragen och ofokuserad. Det tog en stund men till slut fick dom lite kontakt och Raffe började förstå vad Emma menade där bakom. Emma var jätteduktig och tog god tid på sig. Hon såg direkt Raffes svagheter bl.a framåtbjudningen och bakbensaktiviteten som är svag. Därför gjorde dom mycket skrittarbete och travarbete över bommar. Jättekul att se någon annan vid tömmarna :)

Eftersom Raffe har varit lite trotsig, ovillig och ofokuserad dom senaste dagarna bestämde jag mig för att ta ett rejält NH/trickpass. Trickträningen för att han skulle tycka att det var roligt och basic övningar i NH för att han skulle skärpa till sig och börja lyssna. Han skärpte till sig på slutet och han började bli sig själv lite mer. Men han är inte riktigt som han brukar vara.....

Jag försöker sätta fingret på vad det är med Raffe och varför han är som han är. Har han ont? Är han trött? Brist på något ämne? Inne i en deppig period? Tycker att det vi gör är tråkigt? Jag har funderat ut minst hundra olika anledningar som det kan vara men jag får börja från ena änden och jobba mig neråt i listan. 

Nummer ett på listan är att se till att han får rätt foder och tillräckligt av det. Idag var jag på Djur och Uteliv och köpte en säck Krafft Sport. Utöver det ökar jag på hans giva med Kraffts röda säck vitaminer och mineraler. I morgon ska vi på programridningen och efter det ska han få vila eller bara skrittar ett par dagar. Jag ska boka in ett besök med en equiterapeut som får gå igenom honom. Hovslagaren kommer i morgon fm och kollar hovarna på honom. OM det är något ska jag hitta det, jag tänker inte tjafsa emot om han försöker berätta något :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co