torsdag 16 januari 2014

TULPANENS DAG

Igår var jag fortfarande väldigt dålig i ryggen. Jag låg vaken hela natten och hade så ont att jag inte kunde sova, jag övervägde att åka in till akuten men jag stod ut och hoppades att det skulle släppa lite. På morgonen åkte jag till stallet och Madde red Raffe åt mig :) Först var jag jättenervös, det är ju min lilla bebis och jag är så himla rädd om honom. Dessutom är det ju inte så många som ridit på honom (jag, mamma och Karin) så jag vet ju inte hur han reagerar på ny ryttare. Men Raffe var en klippa och skötte sig jättebra!! Madde red honom jättebra och hon såg så nöjd ut där på hans rygg! Dom gjorde byten, påbörjan till galoppiruetter, förstegen till passage, började trampa lite mm. Det såg så härligt ut, jag ville också rida när jag stod och tittade på.


Igår kväll när jag stod och diskade fick jag ett rejält blodtrycksfall och blev jättedålig :( Så jag måste ta mig till vårdcentralen för lite tester. Så nu går jag och dricker saft så fort jag känner mig lite yr, det var riktigt läskigt när det hände igår. Jag har i alla fall kommit fram till att jag ska försöka äta glutenfritt nu ett tag för att se om det är gluten jag inte tål. Jag får så fruktansvärt ont i magen när jag äter, speciellt när jag äter potatis. Så idag var jag och inhandlade fiberhusk, sojamjöl, mandelmjöl och majsmjöl för min nya "diet" ;) Två pizzor blev det till lunch gjord på detta och Robban tyckte det var jättegott! Godkänt från bådas sida alltså.


Igår var det tulpanens dag, fick ni några tulpaner? När jag kom hem från stallet stod det stooora, röda rosor i en vas på bordet tillsammans med en marabou digistive chokladkaka :) Från mannen i mitt liv såklart!


2 kommentarer:

  1. Hej ! Nu har jag lusläst din blogg från början till slut och jag älskar den ! Jag har en fråga, hur lärde du dig att rida akademiskt? Jag skulle så gärna rida på det sättet du gör. Sen har jag sett att alla hästar som funnits med i bloggen är så otroligt vackert musklade, hur gör du för att få dom så fina? Själv rider jag en ung nordsvensk och jag skulle gärna vilja rida honom akademiskt. :) Hoppas du slipper ha så jäkla ont i ryggen. Tack för en alldeles underbar blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Jag rider inte rent akademisk utan har tagit in lite från varje gren (akademiskt, barock, western, engelsk, klassisk) för att bygga upp den ridstil som passar mig och min kropp. Just akademiskt har jag aldrig tagit några lektioner i men har läst mycket om det, sett många klipp från clinics mm. Sen tycker jag att det akademiska är väldigt likt barocken på många sätt. Barockridning har jag ridit för Alain Roland och dessutom lärt mig av min mamma som ridit regelbundet för honom.

      Jag tror på varierad träning för att få en rätt musklad häst och inte minst en hållbar häst. I det stora hela är det väldigt viktigt med en hållbar form på din häst. Alla hästar är olika byggda och behöver ridas och utbildas därefter. Det är stor skillnad på en bruksnordsvensk och en kallblodstravare. Brukshästar är oftast framtunga och behöver jobbas neråt-framåt och gärna på underlag där de måste lyfta på fötterna. Travarna är lättare och har oftast egen energi som gör att dom måste jobbas i lång-låga för att slappna av och använda ryggen rätt, även om hästen går lågt är det viktigt att den slappnar av för att ryggen ska aktiveras. Detta är steg ett för varje häst.

      Ja, jag hoppas den ska bli bättre snart :) Tack själv för dom fina orden!!

      Radera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co