måndag 8 oktober 2012

HOPPSTJÄRNOR

Idag har jag tränat två riktigt hoppstjärnor! Både Trollet och Raffe var på hopphumör och fick till riktigt fina skutt. Jag värmde upp båda hästarna på det stora fältet. Uppvärmningen bestod av ett varv i skritt, ett i trav och ett i galopp. I traven och galoppen gjorde jag några volter och serpentiner för att mjuka upp dom lite och vid ett tillfälle jagade jag och Trollet en hare som hoppade upp framför oss. Vi älskar att jaga harar, hehe.


Vi hoppade en bana på 0,90-1 m med tre hinder och en bom. Banan såg ut som ovan och bestod av två oxrar (röda), en bom (svart) och ett räcke (blått). Denna bana kunde jag hoppa på lite olika sätt och det passade mig bra eftersom jag inte kunde ställa fram fler hinder. Jag kunde börja passet med att köra markarbete över bara bommen. Sedan kunde jag hoppa räcket i skritt och trav. Jag kunde hoppa oxer, bom, oxer för att träna på att svänga och böja. När jag höjde till 1 m plockade jag bort bommen och red några olika banor på bara dom tre hinder jag plockade fram. Jag försökte göra några omhoppningssvängar och några andra lite mer kluriga vägar. 

Båda hästarna klarade sig galant idag men det var mest nöje att hoppa Raffe då han hade sånt luft i sina språng men samtidigt kändes det bra i min rygg. Trollet var lite mer stressad och vid några tillfällen blev det korsgalopp och då fick jag bryta av och fatta om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co