torsdag 25 oktober 2012

HJÄLP, SNÖSTORM!

Känner mig mycket besviken över min dag! Jag hade hoppats på att hinna träna båda hästarna idag men tiden rann iväg och jag hann bara med Raffe. Jag har också kommit på mig själv att jag rider hästarna allt mer istället för att longera, tömköra, trickträna och leka med NH övningar. Kanske beror det på vädret, kanske beror det på mig... Jag vill i alla fall sluta rida så mycket och börja variera mina träningar.

Dagens ridtur på Raffe kan sammfattas med ett ord: slappt ! Då menar jag inte slappt för Raffe för han blev svettig, utan slappt för mig. Jag skrittade fram honom och sen fick han bara trava på. Jag höll längst ut på tygeländen med ena handen och höll andra på mitt lår. Raffe fick själv bestämma form och tempo så länge han höll sig till traven. Det är roligt att se att han faktiskt väljer att gå i en framåt-neråt form mesta delen av tiden och verkligen får med sig ryggen och bakpartiet även när han går på långa tyglar. Vi travade runt 20-25 minuter innan vi skrittade av och avslutade våran hösttur. Lagom till vi kommit fram till stallet igen började det hagla och sedan snöa. Jag kände inte för att släppa ut min svettiga häst i det vädret utan lät honom så fint stå i boxen och tugga hö under tiden jag åkte iväg och shoppade hästmat. 

trollet har blivit så kräsen så han vill inte riktigt äta lusern längre. Därför åkte jag in till Granngården och köpte en stor säck med Krafft Sport till honom idag, det vet jag att han älskar. Trollet brukar få Krafft Sport på vintern och något mer proteinrikt och mindre energigivande på våren/hösten.

Jag blev lite nojjig över att släppa ut Raffe i snöovädret när han stått inne och varit svettig....
Slängde på honom ett täcke innan jag släppte ut honom och han såg något nöjd ut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co