tisdag 16 oktober 2012

FÖRSTA RIDLEKTIONEN

Då och då brukar jag hålla ridlektioner/NH lektioner för andra. Idag fick jag en ny elev vid namn Arne som är helt nybörjare men vill börja rida. Han har tidigare skogsridit några gånger på sin frus bruksnordis men vill komma igång och vill senare rikta in sig på bruksridning. Han ska därför rida ett par lektioner på Trollet för att komma igång och dessutom få rida på en häst som kan sin sak. När han kommit igång ska han börja rida på sin egen häst.

Idag var hans första lektion och den var väldigt basic. Lektionen bestod av endast skrittövningar och halter för att Arne skulle få en chans att hänga med på allt. Till en början fick han mest känns på Trollet på långa tyglar och kortare tyglar. Vi korrigerade hans sits och jag berättade vad varje kroppsdel av honom gav för signaler till hästen. Vi pratade även mycket om andning och tyngdpunkter hos ryttare och häst.


Eftersom Arne är nybörjare förklarade jag några grundläggande ridvägar som t.ex olika volter och volt tillbaka. För att Arne skulle få en chans att få in styrningen på Trollet fick dom rida slalom mellan koner. När dom fått in styrningen lite fick dom rida på en stor volt, träna på böjning och flytta för skänkel och vikt. För en person som är helt nybörjare är det väldigt mycket att ta in på en lektion så vi nöjde oss med detta denna lektion. Personligen tyckte jag att han gjorde ett bra jobb, var uppmärksam och mycket fokuserad. Arne har en väldigt bra grundsits som jag ser fram emot att jobba mer på och vi bokade in en ny lektionstid den 27:e. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co