torsdag 27 september 2012

VI ÄR PÅ GÅNG

I skrivande stund sitter jag och äter knäckemackor och dricker juice. Jag har precis kommit in från ett stubbfältsdressyrpass med Raffe i morgonsolen. Jag brukar vanligtvis inte rida allt för tidigt då jag tycker om att rida på kvällen när hästarna har varit igång hela dagen och är mjuka och fina i kroppen. Men ett morgonpass då och då händer och då ser vi till att ha en extra lång uppvärmningstid för att kroppen ska hinna mjukas upp.


Först kändes Raffe lite halvtung och inte så samarbetsvillig alls, tyvärr. Vi tränade mycket tempoväxlingar i alla gångarter och fokuserade ganska mycket på den förvända galoppen. Raffe har väldigt lätt för att bryta av eller göra ett byte när det blir jobbigt så han behöver ganska mycket stöd. Jag måste påminna honom i varje steg att han ska fortsätta med den förvända galoppen. Om jag rätar upp mig för mycket och släpper hjälperna och dom vikterna jag använder i den förvända galoppen bryter han av direkt. Men efter en stund kom vi in i rätt spirit och den förvända galoppen blev helt okej :)



MEN sen hände det mest oväntade på hela ridpasset! Helt plötsligt känner jag hur Raffe tänder till och verkligen blir hingst. Jag verkligen kände hur han spetsade öronen och väntade på att jag skulle be om en riktig utmaning.... och det gjorde jag! Jag och Raffe gjorde 6-7 galoppombyten i vart 3e, och alla blev rena! Det kändes helt amazing och jag sprudlade av glädje! Bra dag! Bra dag!!



Nu hinner jag inte skriva mer.... Jag måste springa ut och träna Trollet för om 1 h och 15 min åker vi på kryssning och jag måste hinna äta och, duscha, packa och fixa mig också haha. Märks det att hästarna är min prioritering 1??


1 kommentar:

  1. Klart man hellre är med hästarna än sitter och packar ;D Men ha så kul på kryssningen!
    Härligt att det gick så bra med Raffe :D

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co