torsdag 23 augusti 2012

"FÅR INTE TAG PÅ MIN HÄST"

Jag har fått en förfrågan på tips om hur man fångar en häst i hagen som helt enkelt inte vill bli fångad.

Det är jättesvårt att avgöra vad det ligger för problem bakom hästens beteende. En sak är säker -problemet ligger inte hos hästen, det ligger hos dig som människa. Det kan vara så simpelt att du använder fel kroppsspåk och helt enkelt föser iväg hästen när du ska hämta den i hagen? Hästen kanske förknippar ditt besök i hagen med hård träning eller annat obehag (felinpassad utrustning mm.)? Jag skulle kunna rabbla upp en ton olika tips beroende på vad det är för problem. Men jag tänkte att jag kunde ta upp ett par vanliga tips som jag brukar ge.

Kolla över din kroppsshållning och vad du ger hästen för tecken när du kliver in i hagen. Axlar, armar, händer, ansiktet, rörelse - Ja, allt har betydelse i hästens värld. Detta är inget jag kan förklara kortfattat utan du bör be en duktig hästmänniska om hjälp eller låna några händiga böcker.

Om det inte är din kroppshållning det är fel på kan det vara att hästen tvekar över dig som ledare. Detta hänger såklart ihop med din kroppshållning men vissa hästar är mer dominanta än andra och kan behöva mer träning än den vardagliga träningen. Hästen känner sig osäker i din närhet och vill inte lämna sin flock (tryggheten) för att följa dig. Genom att spendera mycket tid med hästen och göra mycket ledarskapsövningar tränar du upp detta, utöver din kroppshållning då.

Om det är så att du bara besöker hästen i hagen när ni ska träna är det ganska förstående att hästen inte vill följa med dig när den vet att det väntar träningsvärk. Det finns en mycket enkel åtgärd till detta problem... Besök hästen oftare i hagen bara för att säga hej och umgås utan att ta ut den ur hagen. Träna mycket varierat och få hästen att tycka det är roligt att arbeta med dig. Man behöver inte alltid träna fysiskt med hästen utan ta några pass psykiskt så hästen får tänka utan att bli trött i kroppen.

Kolla över din hästs utrustning så den passar just den hästen. Alla sadlar passar t.ex. inte alla hästar och likaså gäller betten. Om hästen tycker det är obehagligt när du drar grimman över öronen kan du träna mycket på detta och fram tills hästen accepterat berörningen kan du använda en annan slags grimma. Alternativa grimmor finns t.ex som du knäpper över nacken, där man knäpper runt halsen och sen över nosryggen m.fl.

Raffe är extra känslig om öronen på sommaren och därför använder jag en grimma (som har av läderrem i nacken) som jag knäpper i nacken. Jag tränar varje gång vi är i stallgången med öronen.


Det är viktigt att läsa av hästen och ta tag i problemet. Hästen har det inte inprogrammerat utan det är något som du kan träna bort. Ta hjälp om du känner dig osäker. Hoppas du fått ett någorlunda svar på din fråga även om jag inte kunde gå in mer i detalj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co