söndag 26 augusti 2012

BILLIGT ÄR BRA - BEGAGNAT ÄR BÄST?

Många säger att hästsporten är en av dom absolut dyraste sporterna man kan syssla med. Även om jag vill hålla med om det måste jag säga att det går att komma undan med flera tusenlappar i månaden om man vill. Allt handlar om hur kräsen man är, vilken ambition man har och hur mycket tid man vill lägga ner.
 
Just att ridsport skulle kunna vara en hobby eller ett fritidsintresse tycker jag bara stämmer om man rider på ridskola eller är med ryttare på en häst nån dag i veckan. DÅ är det en hobby eller ett intresse. Då kan man inte påstå att sporten är speciellt dyrt heller? Går man på en mindre ridskola betalar man inte mer än 150-200kr per gång man rider och om man är medryttare kan man komma undan gratis. Har man därimot en egen häst skjuter priserna i höjden ganska rejält och du får lägga ut flera tusen i månaden på uppehälle, försäkring och oväntade händelser.
 
Vad man väljer för utrustning är en smaksak... Antingen väljer du dom där märkesridbyxorna för 2000kr eller dom där ridbyxorna från Börjes för 199kr. Tro mig, du blir ingen direkt bättre ryttare av dyrare utrustning. Självklart ska all hästens och ryttarens utrustning passa individen men du kommer inte långt utan rätt känsla. Personligen föredrar jag billig utrustning eller ännu bättre - Begagnad! Jag är långt ifrån ekonomiskt oberoende och eftersom jag betalar allt som har med mina hästar själv har jag helt enkelt inte råd att vara kräsen. Hade jag haft alla pengar i världen skulle mina hästar fått stå i ett slott fullt med morötter och fina sadlar.
 
Det är inget fel på att köpa begagnade saker. Jag har köpt allt ifrån sadlar, träns, bett, benskydd, ridbyxor, stövlar m.fl.. Det mesta går att återanvända och den oskrivna regeln säger att det begagnade ska säljas för halva inköpspriset eller lägre beroende på varans skick. Och på sätt och vis köper vi ju våra hästar begagnade?
 
Våran gris Babe och katten Nisse leker i solen. Har inget
med inlägget att göra, men jag tyckte dom var lite gulliga.

1 kommentar:

  1. Jag älskar begagnat! Folk vill ju ändå inte ha kvar det och så kan man göra dem glada med lite slantar. Dessutom finns det mycket begagnat som ser nytt ut! Förstår mig inte på folk som har något emot begagnat. Det är fortfarande samma produkt som är/har varit i butikerna.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co