lördag 25 augusti 2012

ALLA DESSA SKYDD

Dagligen ser man hästar med olika slags benskydd mer eller mindre dygnet runt. Det är benskydd i hagen, benskydd när dom rids, benskydd i boxen m.fl. Benskydd benskydd benskydd! Jag kan inte sluta undra över varför man är så benägen över att skydda sin hästs ben att hästen aldrig får se sin egen päls på benen? Vad är ni så rädda för?
 
Även när man kollar i hästkataloger som hööks eller börjes har hästarna benskydd när dom springer i hagen, som för det mesta är gräshagar. Försöker dom bara sälja så mycket varor som möjligt på en bild eller försöker dom få in ett budskap av att man ska ha benskydd i hagen så att folk ska köpa det?
 
Persoligen tycker jag att hästar ska få se sin egen päls på benen och få vara så naturliga som möjligt. Jag har inget emot att folk rider med benskydd när dom hoppar eller rider ut för att skydda mot slag eller vassa föremål utomhus. Samma sak att man rider med benlindor i dressyr för att skydda hästens ben mot anstängning eller att man kan vilja matcha benlindor i en outfit ibland. Det är mer än okej att ha ett ben lindat i boxen om det är vad veterinären rekommenderat. Hästen lider inte av att ha benskydd, boots eller lindor. Men ibland känns det som att det överdrivs på sina ställen.
 
Ibland har jag lindor, boots och/eller benskydd när jag rider och ibland har jag det inte. Det är lite vad jag känner för. Det är inget viktigt för mig att skydda hästens ben för om jag ska vara ärlig så tror jag bara det hänt nån enstaka gång att nån häst jag ridit har fått ett litet skrapmärke under motionering.
 

En bekant till mig hade för några år sen en värdefull dressyrponny som gick SM och var värd ganska mycket pengar. Ponnyn stod inne mesta delen av dygnet och när den kom ut gick den i en liten rasthage där den inte kunde göra mer än skritta och hade dessutom full mundering från topp till tå med skydd. Denna personen sa ganska spydigt till mig att "den dan du har en häst som är värd så här mycket pengar kommer du göra precis samma sak". Sen när är det viktigare att skydda en värdefull häst mer än en häst som kanske inte är lika värdefull?
 
 
Om en häst är talangfull, har den sagt upp sin rätt till att få vara en naturlig häst?
 
 

1 kommentar:

  1. Håller med! Folk sätter saker på sina hästar som de inte behöver! Alla hästar har rätt till att vara nakna och naturliga. Tycker även att det här med täcken går överstyr. Klart man sätter på en häst täcke om det är snöstorm eller 20 minus ute, men i ena stallet där jag är går vissa med regntäcke och inte ett moln är på himlen.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co