torsdag 17 maj 2012

IGÅNGSÄTTNING

Vilket toppenväder det har varit dom senaste två dagarna! Även om det kommit några regnskurar har det varit sol den mesta tiden av dagen och alla elaka insekter har hållt sig borta från hästarna. Jag har börjat sätta igång både Raffe och Trollet dom senaste tre dagarna. Båda fick vila 3-4 dagar så därför har jag ännu en gång mjukstartat med mycket skritt, lyfta över stockar i skogen och tömkörning. Bara för att dom ska vara med på noterna och bli mjuka och fina.

Trollet tränar jag mycket (!) på att han ska hitta lugnet och inte stressa upp sig. Genom mycket sidorörelser och byta gångarter ofta får han nått att tänka på och precis innan han ska börja stressa får jag ge honom något nytt att tänka på. Han har faktiskt blivit riktigt duktig på den vertikala slutan nu!


Raffe får man mest försöka få framåt och länga lite på sina PRE steg. Han har lätt för att korta stegen och inte alls arbeta med ländryggen så det är prio nummer ett när vi tränar, ländryggen! Jag tränar mycket övergångar med honom, speciellt skritt-halt-skritt. Han går så fint i tömkörningen och både öppnan och slutan sitter fint nu. Skulle vara roligt att åka på nån kort träningshelg med tömkörning för att få se vad vi kan och vad vi ska träna på. Men det är väl ännu ett önsketänkande! Finns mycket jag vill göra med mina små guldklimpar om jag bara kunde och hade råd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co