torsdag 1 mars 2012

ÅSNAN RAFFE

Raffe är min egna, personliga, lilla åsna! Min alldeles egna Ior! Han har blivit extra kelig nu när han behöver mig för att komma in och ut på morgonen/kvällen. Jag kräver både en morgonpuss och en kvällspuss av honom, annars får han ingen morot hehe. Den där morgongnäggningen värmer hela mig och jag blir alldeles hög på lycka. Han är min drog.Och jag slår vad om att minst hälften av er som läser detta tänker att jag måste vara galen som låter min hingst få "pussa" mig i ansiktet. Han kan ju bitas? Hingstar är ju faktiskt opålitliga? Och det kan jag hålla med om till viss del. Hingstar är alltid hingstar och därför ska man ta hänsyn till om hingsten faktiskt mår bra av att vara hingst. En häst mår inte dåligt av att bli kastrerad, men den behöver heller inte må dåligt av att vara hingst som vissa människor antyder. Det beror helt på hur hästens psyke är.


Raffe är av den bra sortens hingstar. Vi tränar mycket NH och förtroendeövningar bara för att han inte ska ha någon anledning att ifrågasätta mig som ledare. Om han känner sig trygg så finns det ingen anledning för honom att hålla koll på resten av flocken eller försöka ta över kommandot genom att bete sig hingstigt.


Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co