måndag 12 december 2011

VÄLDIGT TAGGADE

Efter den där första barocklektionen känner jag mig mer taggad än någonsin att verkligt fortsätta med ridstilen! Både Trollet och Raffe fick sig varsitt ganska lika barock-inspererade ridpass på banan idag. Red på enhandsfattning och försökte få in känslan. Det är mycket teknik det där med enhandsfattning, att bara använda fingertopparna till dom små små tygelhjälpterna. Tyglarna gör ju inget annat än böjer hästens hals... för att få hästen att flytta sig måste man lägga till lite vikt och det rätta trycket på det rätta stället.


Trollet är helt klart den hästen som lyssnar mest på vikter och just barocksättet. Har ridit honom väldigt mcyket med vikten och väldigt lite med tyglaran just för han har varit och ÄR väldigt pigg. Att sitta och försöka stoppa honom med tyglarna vinner man inget på. Hade det inte varit för att Trollet kan bli lite hetsig så skulle han vara en riktig barocktalang. Visst har han talang, men det är mycket jobb för att få honom att få in lugnet.



Raffe är lugn men saknar istället den där extra energin som jag vill få fram. Han lyssnar bra på alla hjälper men han bli lite ignorerande och gissar sig fram istället för att koncentrera sig och känna efter. Men det är något som vi lätt kan träna på. Övning ger färdighet!


Kram Sofie :)

2 kommentarer:

  1. Sv: Tack så mycket, vad roligt att du gillar henne! :D

    Åh, du har en PRE, jag har alltid tyckt att såna hästar är så fräna! :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Verkligen haha ;) Snygga hästar du har!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co