onsdag 28 december 2011

RIDER HELLRE RUNT I SKOGEN

Jag blir så ledsen när jag läser på andra hästbloggar eller läser vissa sidor på facebook. Jag blir så ledsen när jag hör vissa prata om ridning och jag blir så ledsen när jag ser vissa klipp på youtube. Vad gör vi egentligen med våra hästar när vi rider?! Jag förstår mig inte längre på det där med att rida med handbromsen i, sitta och hålla hårt i tyglarna och sitta och driva ständigt på hästen. Häst kan gå framåt själv, den behöver inte dina muskler för att orka hålla upp huvudet och den klarar sig galant utan att du ska sitta och driva fram den i vartenda steg. Ge ett kommando och låt hästen vara sen. Visa vilket tempo och vilken form hästen ska ha och ge den en chans att klara sig själv. Den kommer aldrig att lära sig att gå med egen resning om du lär den att den ska gå som en åsna så fort du släpper tyglarna och det stadiga greppet runt hästens mage, that´s it!

I min värld finns det inget som heter "stöd i munnen". Du drar hästen i munnen, på ren svenska! Dom där fina orden finns för att dölja något som egentligen är fel, och det vet du. Hur skulle det låta om ridläraren sa - dra hästen i munnen och sparka på hästen i varje steg. Även om det för dig känns som att du bara håller lite grann i tyglarna så du känner hästens mun och har kontakt med den så sitter du faktiskt och drar! Trycket du känner i handen är inte hästen som skapar, det skapar du genom att dra i tyglarna. Och hästen blir faktiskt lite utav förlamad i munnen. Den får tryckskador och kan få stora problem med munnen.

I min värld ska du heller inte sitta och driva fram hästen hela tiden. Du ska inte ens sitta och följa med i sadeln när den gungar. Gungar du med i sadeln så sitter du och gungar sadeln fram och tillbaka på hästens rygg. Försök istället sitta still, då låter du hästen få röra sig själv naturligt utan att du påverkar den. Ge hästen ett kommando och sen ska den hålla det tempot tills du ger ett annat tempo, punkt slut. Hästen kan springa med sina egna ben, den behöver inte dina i varje steg.



Ni bad om mina åsikter, här är några av dom. Sen vill jag påpeka att jag inte är någon expert, jag är inte bäst på att rida, jag är inte ens i närheten av att vara en duktig ryttare. MEN jag rider hellre omkring i skogen än att sitta och rida med handbromsen i. Det skulle gå emot allt jag lärt mig om den naturliga hästen. Sen vet jag att jag ibland drar min häst i munnen, bankar den i magen och säger att den gör fel när det egentligen är jag som gör fel. Men jag är människa nog att erkänna att jag gör fel, jag är människa nog att ta hjälp av dom som jag vet är duktigare än mig, jag är människa nog att lära mig av mina misstag och be hästen om ursäkt för att JAG gjort fel. Sen får ni tycka vad ni vill om mina åsikter, för vi har alla olika åsikter.


Kram Sofie :)

2 kommentarer:

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co