fredag 9 december 2011

BAROCKRIDNING

IDAG red jag för första gången för Alain Roland!!! För er som inte vet vem han är så kan jag berätta att han är en ganska känd barockryttare. Han har ett hästcenter bara 30min från oss med massor av fina hästar som alla är utbildade inom barock. Ni kan kolla in hans hemsida på: www.angstugan.se. Där kan ni även se hästen jag fick rida idag, hingsten Itano! Jag höll alla mina tummar och tår på att jag skulle få rida just honom eftersom det är Alains showhäst och en av dom absolut finaste hästarna, enligt mig. Mamma har fått rida Itano när hon red regelbundet för Alain och hon sa att han var riktigt rolig att rida. En stor ära hehe.

Och han var precis så underbar som jag hade tänkt mig! En riktigt mysig, känslig och ärlig häst. Jag har nog aldrig känt mig så nöjd efter en betald lektion någonsin. Det var värt varenda krona och jag har nu bestämt mig för att komma tillbaka dit. Jag har planer på att ta med mig Raffe och rida privat på honom. Jag vill att Raffe ska bli precis lika välutbildad och känslig som Alains hästar. Det är ett underbart sätt att rida utan att dra och slita i hästens mun som man, enligt mig (!!), väldigt ofta gör i engelsk dressyr. Mitt samvete klarar helt enkelt inte av den hårda engelska dressyrvärlden. Barock är precis vad jag vill syssla med... visst, jag kan inte tävla och vinna fina rosetter - men vad gör det?? Jag håller inte på med hästar för att få rosetter och fina kommentarer av domare. Jag rider för att det är underbart och då ska det också kännas underbart.


Idag på lektionen så fick jag träna mycket på "banana in, banana out" som han ibland säger. Böja huvudet in och ut utan att hästens kropp följer med. Jag fick också göra detta samtidigt som jag flyttade in och ut bakdelen. Svårt, ja! Vi tränade på ökad trav och på dom olika basic-volter som finns inom barocken. Han förklarade grundligt vad det finns för olika hjälper. Inom barock så har benen fem hjälper var... låret, knät, vaden, hälen och det tryck du gör i stigbygeln. Alla dessa fem olika hjälper flyttar hästens olika delar och man kan kombinera dessa och få ut dom mest otroliga rörelser som corbette, terra a terre, levade mm.

Otroligt!!! Jag fick även träna på förvänd galopp. I vanliga fall brukar eleverna inte klara av det första lektionen men det fick jag göra :) Jag har ju ridit lite barock-aktigt tidigare eftersom min mamma rider barock. Lite förkunskaper har jag allt :)

starta med en riktig frukost!


Riktigt häftig tavla med bett som hängde i stallet.



Två av Alains showsadlar



Ännu fler sadlar - jag är i himlen!!!


Fixar i ordning lilla Itano, söthäst



Ja, vi hade väl inte toppenväder... men det regnade i alla fall inte!!




Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co