söndag 27 november 2011

VI BLÅSER IVÄG

Fy vad det blåser ute idag! Jag väntade tills jag trodde att det börjat blåsa lite mindre med att gå ut till stallet. Jag hann dock bara rida Trollet för precis när vi börjat närma oss stallet kom det förskräckliga vindar som nästan blåser iväg oss. Jag kände inte att det var rätt tillfälle att rida på för-det-mesta-jätterädda-Raffe utan han fick ta sig en välförtjänt vila såhär dagen efter tävlingen. Han hade rullat sig riktigt rejält idag i alla fall, fråga borsten :P




Jag och Trollet tog oss i alla fall en skogstur och höll tummarna för att det inte skulle ramla ner nått träd på oss. Våran plan var att skena därifrån så fort som möjligt om det skulle hända i alla fall, hehe. Igen träd föll men Trollet var ändå ganska spänd över blåsten. Han är ju trots allt en liten häst med mycket energi och ibland vet han inte riktigt hur han ska hantera den och då får man försöka lugna ner honom lite. När vi kom ut ur skogen och skrittade hem på grusvägen hoppade jag av honom och tränade lite vid hand. Vi tränade både på öppna och sluta men även lite på piaff. När vi tömkör brukar piaffen bli som bäst men vi måste ju kunde genomföra den även vid hand. Så det måste vi börja träna lite mer på, det är ju lite svårare eftersom jag bara håller tyglarna med en hand då. Det är svårare för mig att hålla koll på hur jag kontaktar bettet och samtidigt hålla koll på hur jag kommunicerar med min kropp. Står jag inte rätt utan vrider kroppen så vrider ju även han på sig. Så idag tränade vi mest på att samla och rakställa. Han står då inte stilla och trampar utan rör sig också lite framåt. Men får jag bara in tekniken så tror jag inte att det ska vara några problem med piaffen vid hand.



Kram Sofie :)

2 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar P.R.E hästar!
    Så otroligt vackra :)
    sv: Ja det är sant :/
    Jag har ridit i snöstorm en enda gång, fast det gick riktigt bra faktiskt.
    Men storm överhuvudtaget är riktigt jobbigt, speciellt när det regnar eller snöar samtidigt.

    SvaraRadera
  2. Kajsa: Ja dom är riktiga drömhästar :) Nä stormar vill vi inte ha! Solsken, 30 grader och inga flugor eller andra dumma insekter vill vi ha!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co