tisdag 22 november 2011

RAFELOS FODERSTAT

Fick en fråga per mail från Kerstin som undrar; vad gav du Raffe för foder då han kom och vad han får för foder idag?

När Raffe kom till Sverige stod han först i ett utbildningsstall som skulle rida in och sälja honom åt ägarna i Spanien. På den tiden skulle man kunna säga att jag var stallflicka där och hjälpte till att pyssla om hästarna. Vad jag vill minnas fick Raffe en musli-blandning (kommer ej ihåg vilket märke) och ett par kilo hösilage om dagen. Vi mätte inte upp hur många kilo hästarna fick utan gav dom beroende på hur hullet såg ut. Raffe kom till Sverige på hösten då det inte var någon direkt protein i det lilla gräs som fanns i hagarna men när det fortfarande var tillräckligt varm för att han inte skulle frysa med ett täcke på.

När jag tog över Raffe och sedan blev ägare till honom var det mitt i juni och hästarna fick gå på ganska kraftigt bete. Han hade hela tiden sen han kom till Sverige varit väldigt undernärd och liten och det visade sig senare när han fick ett tandläkarbesök att han hade problem med tänderna. Han hade både fickor, saknade tänder och en gammal skada. Efter tandläkarbesöket blev han som en helt annan häst och fick mycket bättre aptit.

Nu går Raffe på kraftigt bete under somrarna och beroende på hur hårt vi tränar får han också runt en halvliter Krafft Groov 90. På vintrarna går han på lösdrift och får fri tillgång av bra hösilage + en liter Krafft Groov 90. Beroende på hur mycket jag kommer att träna och hålla igång honom nu i vinter kommer jag byta ut halva Krafft Groov 90 med Krafft Sport för att få lite extra rätt energi. Med rätt energi menar jag att han kan omvandla sin energi rätt jämfört med t.ex havre då hästarna gärna blir lite hispiga och tittiga. Fördelen med färdigköpt kraftfoder är att man får rätt mängd med mineraler och cp-kvoten som bör ligga på 1,5, istället för att mixa med olika sorter av kraftfoder och mineralblandningar. Dessutom finns det mycket hjälp att få av fabrikatets foderexperter som mer än gärna hjälper till att svara på ens frågor och funderingar.
Självklart får våra hästar även vetekli och massor av morötter, mums!


Hoppas du fick svar på din fråga :) Kram Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co