måndag 7 november 2011

DRESSYR I MÖRKER

Som jag tidigare sagt så lyser våran strålkastare bara upp halva ridbanan och med ett inte så starkt sken. Men det stoppar minsann inte mig från att rida lite dressyr. Igår red jag ett underbart pass med Trollet och han gick som en smäck!! Vi tränade mycket på övergångar både från halt till skritt, skritt till halt, halt till trav, trav till halt, skritt till trav, trav till skritt... o.s.v. Ja, ni fattar vad jag menar hehe. I början tog energin och hetset över och han tappade formen direkt. Men efter en stund slappnade både han och jag av när vi förstod vad vi skulle göra och då blev allt jättebra och formen stannade kvar även i övergångarna.


Även Raffe fick sig ett övergångs-dressyrpass idag. Raffe som istället inte hade någon direkt energi idag fick jag försöka få upp energin på. Tempoväxlingar i alla gångarter innan vi började med övergångarna och om han tappade den där energin igen så var det bara att börja göra massor av tempoväxlingar hela tiden. Vi tränade extra mycket på övergångarna mellan skritt och trav tills dom satt. Jag är inte mycket för att repetera om och om och om och om igen utan brukar ge mig direkt när han gör rätt och berömma rikligt så han förstår att det var rätt. Så ett pass då han är riktigt arbetsvillig och fokuserad brukar inte bli så långt eftersom jag ger mig direkt när han gjort rätt.


Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co