lördag 29 oktober 2011

DRESSYR DRESSYR

Idag har det bara blivit massor av härlig dressyr för båda småhästarna. Först red jag ut med våran medryttare Anna som red på Iza och jag red på Raffe. Men sen efter en 25 minuters skogstur så kändes Raffe så mjuk och fin att vi tog oss ett dressyrpass på banan. Eftersom Iza hade varit med på turen så hade han fått upp energin lite så den var perfekt. Han var pigg med inte så pigg att han bara studsade. Mamma kom ut en sväng och hjälpte mig på banan så vi tränade på skänkelvikning på diagonalen i galopp med ett byte i slutet. Skänkelvikningen gick superbra och det var första gången vi verkligen tränat på den eftersom jag trodde att vi inte hade kommit så långt i utbildningen. Men idag var det bara att lägga om vikten så gick han i en perfekt skänkelvikning. Bytet var dock jobbigt för honom, det krävs ju en hel del ork i bakbenen för att kunna få till en riktigt snyggt byte direkt från sidorörelsen. Men ett par fina byten fick vi till och en helnöjd Sofie klappade om sin mycket svettiga dressyrpålle.

Trollet fick även han lite av samma träning. Sidorörelser är inga problem alls för Trollet men därimot vill han gärna inte byta galopp utan tycker sig klara av att fortsätta i förvänd galopp istället. Trollet har lagt på sig en tjock vinterpäls redan så han blir snabbt svettig och löddrig. Tänkte att jag kunde ta och träna dom där galoppbytena något annat, lite varmare, dag istället. Vi har även börjat leka lite med stegringar. Ibland lyfter han bara lite på framfossingarna och ibland blir det riktigt fina stegringar. Vi måste dock träna på att inte ta upp huvudet och svanka i stegringarna eftersom han inte kommer upp ordentligt då.


Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co