lördag 24 september 2011

GAMMLEGUBBEN KAN

Idag tränade jag och Trollet lite hoppning på banan för att sträcka ut alla muskler riktigt ordentligt, och det gick superbra! Trollet är en sån fantastisk häst som alltid ställer upp i alla lägen. Jag är inte alls duktig på det där med hoppning men han gör sitt bästa och hjälper mig så mycket han kan även om han inte heller är någon proffs. Jag byggde upp en bana med fyra hinder i olika format (oxer, räcke, kryss) och olika höjder. Jag byggde dom så det stod ett på vardera långsida och sedan två på vardera diagonal. Så vi skulle kunna komma från alla håll och kanter för att även kunna träna omhoppningsvägar.

För att göra det lite spännande höjde jag ett hinder lite mer än vanligtvis och tänkte chansa. Men trollet hoppade minsann utan att tveka och jag skulle nog kunna säga att hoppet blev godkänt! Mätte hindret efteråt och fick det till 120cm. När vi hoppar lite högre höjder (ja, för mig är det högt hehe) så tror jag att Trollet svankar i hoppet, han får alltså inte den där runda formen med nosen över lodplan. Men det är för att jag stör honom i hoppet genom att spänna mig och inte ha tillräckligt med eftergift i handen,
träna träna träna..!



Ena räcket


Ännu ett räcke som jag byggde upp efter att det var ett kryss
Min jättefina oxer hehe
För att ni skulle kunna se hur stort hindret va för lilla skogsmulle-mig

Jag har börjat ge Trollet Kiselgur varje dag efter att ha blivit tipsad om att det ska vara riktigt bra. Trollets hovar är, som ni vet, inte så jätteroliga och det här ska tydligen vara bra för både hovar, man/svans och pälsen. Jag har gett honom pulvret i snart 3 veckor och har börjat inbillda mig att hovarna har blivit bättre :)


Så här nice var Raffe när vi skulle ta ett barbacka-dressyr-pass på banan. Det blev mest skrittarbete över bommar, öppna och sluta... men även lite trav. Det är stor skillnad att sitta på runda Trollet och "beniga" Raffe. Egentligen är ju inte Raffe benig om man jämnför med andra hästar men om man jämnför med Trollet så skulle man kunna säga att han är lite benig. Men Raffes trav är dubbelt så mjuk och skön som Trollets små ponnysteg hihi. Men båda är lika underbara att rida barbacka på!!



Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co