fredag 16 september 2011

DRESSYR & HOPPNING

Jag tycker det är jätteviktigt att man varierar hästens ridträning så mycket som möjligt. Inte bara genom att rida ut och rida på banan utan också genom att variera sadlar och bett! För alla sadlar trycker olika på hästens rygg även om sadlarna ligger utmärkt på ryggen. Det är lika viktigt att rida dressyr i en hoppsadel som det är att rida ut i en dressyrsadel. Alla bett har olika inverkan på hästen, vissa har sänkande effekt och vissa har höjande effekt. Att rida barbacka med bettlöst är en upplevelse i sig. Du får en närmare kontakt med din häst (närmare kommer man inte!) och hästen får en närmare kontakt med dig. Ingen sadel som förstör kontakten och inget bett som irriterar i munnen även om det ligger stilla. Och att kunna få hästen att göra som man vill utan huvudlag eller sadel - det är en av dom bästa känslorna som finns.... även om hästen inte går helt perfekt är man ändå en bit på vägen när man kan styra den genom röst och vikt.

I förrgår hoppade jag och trollet lite på banan. Vi tränade både på travbommar och galoppbommar för att få in en fin takt och få både mig och Trollet avlslappnade. Sedan tog vi förstås ett par skutt som slutade på sisådär 90cm. Ganska lagom pass och Trollet hade mycket energi kvar när vi slutade vilket känns bra!



Idag red jag istället lite dressyr... trollet var pigg och glad med öronen framåt hela tiden, underbara häst! Så vi försökte bara få mig att verkligen slappna av och följa med och få Trollet att slappna av i nacken och få in en bra takt och lite bättre tempo i traven. Vi tränade på att göra både öppna och sluta genom minimala vikthjälper och avslappnad lite lägre framåt-neråt-form, även genna gång med lite mer fluff i traven.




Kram Sofie :)

2 kommentarer:

  1. SV: Jaa, det är väl en optimal stallldag, men är ju inte lika kul när man är helt själv i stallet och får lulla runt xD hihi Tackar, han och ja har väl inte klickat såå jätte bra nu senatse månaden, såå vi har haft lite vila ifrån varandra nu ett litet tag, men ska väl försöka fåå tillbaka min motivation för att tycka det är kul igen :P

    SvaraRadera
  2. Fast där håller jag inte helt med... jag tycker att man lullar runt när man har sällskap i stallet haha. Älskar när det är bara jag och hästen själva, myyyys.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co