tisdag 17 november 2009

ETT SISTA HEM KAN BLI SLAKT?!

Kära läsare..... Kan nu berätta att Bravo (PRE) nu har åkt tillbaka till sina ägare som en stor stark VALACK! Han trivs mycket bra som det och jag tror att någon kommer att ha mycket roligt med denna häst för han var verkligen något speciellt. Synd bara att tiden gått så fort, men vi har haft riktigt roligt och både jag och Bravo har lärt oss nya spännande saker. Jag och min PRE hingst Rafelo kommer nu få mer tid för oss själva att förtsätta hans inridning och påbörja utbildningen så smått snart.


OCH jag måste ju berätta att jag och Trollet ska vara med i skol- mästerskapenVretagymnasiet (östergötland) nu den 17:e december. Vi har ju tränat och tävlat lite CR:er och känner att vi kanske är redo för att visa upp oss vid lite större platser. Så nu är det bara att vi fortsätter hålla oss i form så vi har nerverna på plats till den stora dagen haha!

Hamburgerkött består oftast av nötkött och mycket, mycket sällan av hästkött. Få korvsorter innehåller dessutom hästkött. år 200 slaktades ungefär 4500 hästar i Sverige, vilket tyder på att det är fler hästar som slaktas utanför än inom Sverige... Drygt 7000 hästar lämnar landet och fraktas hundratals mil för att slaktas utanför Sverige.
Slaktpriset på hästkött ligger runt fem till sju kronor kilot och är lägre än för kor. ett halvblod på ca 650kilo får du ungefär 1800-2000 kronor för i Sverige. Därför blir det allt vanligare med slakbilar med hästar i som går till utlandet. bara i Danmark betalar dem dubbelt så mycket och i Italien och Frankrike - TIO gånger så mycket som i Sverige



Ibland är det fler hästar som ska slaktas än slakteriet har avsättning för. Då bildas köer och det kan ta en vecka eller två innan hästen kan slaktas. På sommaren är avsättningen större p.g.a att vissa grillkorvar är gjorda av hästkött.
Trion Sund
foto: Martin Langels


Vilka är det då som råkar illa ut? Jo, hästarna vi säljer billigt. Hästarna som vi inte får sålda, som vi vill ge ett sista underbart hem till och som ska gå som sällskap eller avel. Dessa kostar sällan över 10000kr och det är just dessa som kan gå till t.ex. Italien. På de flesta annonsplatser kan man även se kallbod och varmblod som ofta säljs för 4000-5000. Vissa köpare tar med sig familjen och lurar säljaren att hästen kommer att få ett kärleksfullt hem som ridhäst eller som "bästa kompis" för att sedan visa sig skickas till slakt. Man ska vara extremt försiktig när man säljer sin häst för ju billigare den är desto ovisare blir dess framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co