måndag 13 juli 2009

Han & Jag.... VI!

Ridning kan vara allt mellan lätt och supersvårt. Men det SKA vara svårt! Du jobbar inte själv... du ska jobba med en annan individ, kommunicera, sammarbeta och bli "ett". Och när båda pratar olika språk så är det inte alltid lätt, men man lär sig utav varandra och skapar ett förtroende som är nästintill omöjligt att bryta... för det finns alltid där och spelar ingen roll om det handlar om att få till en perfekt halt eller en galoppiruett, känslan är alltid densamma!

Lätt är det när kommunikationen är som en stor öppen äng mellan mig och hästen. Vi kanske inte rider efter "boken" eller så som man kanske ska rida. Men det vi gör är unikt, vacker och det finns ingen som kan kommunicera så samma sätt som vi gör. Det kan handla om en hel fantastisk långsida, ett perfekt steg eller smådelar i ett helt pass. Det handlar inte om vart vi kan komma, om våra mål och framtid.... Utan där vi står idag, det vi kan idag, varken mer, varken mindre. Det kanske inte ser ut mycket för världen, men det KÄNNS!

När vi är på topp är vi inte två, vi är en enda stor massa som dansar fram tillsammans. Då är både jag och hästen öppna och frivilliga att dela med oss av varandra. Och då spelar det ingen roll om "boken" är stängd eller öppen, för då har vi våran stora, öppna äng att rida på!

Det är när ängen är öppen och boken är stängd som det blir svårt för mig. För det är då mina krav ökar. Det blir svårt för mig att veta om jag gör för mycket eller för lite, för snabbt eller för långsamt, för högt eller för lågt.... Men det är då min häst ställer upp. När jag gör fel och han inte förstår, när jag blir rädd eller frustrerad. Han ser, läser, förstår OCH om inte annat så glömmer han och förlåter!


lyssna på din häst, för den VILL prata med dig...

3 kommentarer:

  1. Det är en fin vänskap man kan få med djur. Tycker den är värdigare att jobba med än den med människor:)

    kram

    SvaraRadera
  2. Häst é Bäst ;D
    hihihi :D

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co