tisdag 4 februari 2014

PROGRAMRIDNINGEN , RESULTAT

Jag har bara ett ord att beskriva dagen med.... L Y C K A :) 

Det var nära att det inte blev någon programridning för oss idag. Jag skulle åka tillsammans med Madde till tävlingen men när hon tar in sin häst var den svullen i ett ben :( Det var minst sagt in i sista minuten att hitta både en dragbil och ett släp. Men Madde var en riktig ängel och lånade ut sin hästbil till mig så jag kunde åka dit. Hon erbjöd sig till och med att skjutsa dit oss!! Men jag blinkade lite med ögonen till Robban (sambo) och tog med honom som chaufför/hästskötare. Han är faktiskt riktigt bra att ha med som hästskötare, klagar inte det minsta och gör som man säger ;)

Äntligen tog vi oss över den där tröskeln som har legat och tryckt varje gång vi kommer in på banan. Idag gick han som en klocka! Han kollade inte på något, hoppade inte till för något och var avslappnad. Vilken skillnad det var att rida honom när han kunde fokusera på vad jag ville och inte på vad som hände runt omkring honom. Från att ha behövt driva och rida som en galning tills svetten bara sprutar på mig, till att bara kunna sitta där och njuta av utsikten. Kändes riktigt roligt och idag tog vi hem guldet i framsteg.

Jag var väldigt nervös när jag började rida att jag skulle glömma programmet men ju närmare slutet av det vi kom desto lugnare blev jag. Domaren tyckte vi gjorde ett bra jobb och gav oss massor av tips. Det hon verkligen gillade med våran ritt var Raffes form genom hela programmet, hon hade inget att säga om den förutom att den var perfekt :) DET var roligt att höra. 

Tyvärr var min sits verkligen inte godkänd (enligt mig) då mina fötter flaxar omkring överallt. Detta för att mina ben domnade bort nästan helt och jag kände dom knappt. Det högre benet var värre än det vänstra, vilket man tydligt kan se på filmen jag har från ritten. Ska lägga upp den på bloggen så ni får se.

Vi hamnade på 57,9 % och det blev jämna poäng genom hela programmet. Det som drog ner våra poäng var okunskap från min sida. Jag skulle ha böjt Raffe mer för skänkeln i både öppnan och slutan, nu gick han lite för rakställd. Jag är väldigt osäker på hur dom tycker att en perfekt öppna eller sluta ser ut, det får vi ta hjälp med och träna in så att vi kan göra den rätt. För böja honom är inga problem. Sen visste jag heller inte att man skulle ta några skrittsteg i dom enkla bytena. Jag trodde att man kunde bryta av, av ett steg och fatta om. Men tydligen ska vi bryta av, ta några skrittsteg och sen fatta om. Så det får vi göra nästa gång och då kommer vi nog få några poäng till :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co